Detailed Information on Publication Record
2019
Vybrané kapitoly z masové práce se čtenářem : Sociálně-pedagogický experiment socialistického knihovnictví
ČERNÝ, MichalBasic information
Original name
Vybrané kapitoly z masové práce se čtenářem : Sociálně-pedagogický experiment socialistického knihovnictví
Name (in English)
Selected chapters from mass work with reader : Social-pedagogical experiment of socialist librarianship
Authors
ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
ProInflow, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1804-2406
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/19:00109610
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Fučíkův odznak; masová práce se čtenářem; socialismus; komunismus; knihovny
Keywords in English
Fucik's badge; mass work with the reader; socialism; communism; libraries
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 31/3/2020 17:48, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Účel - Předložená studie sleduje vztah knihoven jako vzdělávacích institucí, které mají za cíl formovat širokou skupinu čtenářů. Snaží se ukázat jisté prameny této sociálně pedagogické praxe v prvním knihovním zákonu a následně sleduje – na konkrétních příkladech, ale také na širším historiografickém konceptu – vztah fenoménu masové práce se čtenářem v kontextu edukace různých cílových skupiny, především mladých čtenářů, dělníků a rolníků. Design/metodologie/přístup – Ve studii vycházíme z archivních výzkumů, které provádějí po mnoho let naši studenti v rámci sledování dějin konkrétních knihoven. Tato zjištění pak analyzujeme na základě studia obecně historických pramenů a legislativních změn. Výsledky – Studie tvůrčím způsobem sleduje to, jak se masová práce se čtenářem, jako jistý sociálně-pedagogický projekt uplatila v konkrétních knihovnách a to, v jakém legislativě-hodnotovém rámci k těmto aktivitám docházelo. Originalita/hodnota – Fenomén masové práce se čtenářem bývá zkoumán optikou sociologickou nebo historiografickou, námi zvolené pojetí kombinující legislativní, sociálně-pedagogické a historiograficky regionalistické pojetí nabízí nové perspektivy a možnosti interpretace studovaných fenoménů v konkrétních knihovnách.
In English
Purpose – The presented study looks at the relationship of libraries as educational institutions that aim to form a wide group of readers. He attempts to show some sources of this socio-pedagogical practice in the First Library Act and then follows - on concrete examples and on a broader historiographical concept - the relationship of the phenomenon of mass work with the reader in the context of education of various target groups, especially young readers, workers and peasants. Design/Methodology/Approach – The paper is based on archival research conducted by our students for many years as part of the history of specific libraries. These findings are analyzed on the basis of study of general historical sources and legislative changes. The results – The paper follows creatively the mass work with the reader, as well as a certain socio-pedagogical project paid in the specific libraries and the legislative-value framework of these activities. Originality/Value – The phenomenon of mass work with the reader is often studied by sociological or historiographical optics. The concept chosen combining the legislative, socio-pedagogical and historiographical regionalist concept offers new perspectives and possibilities of interpreting studied phenomena in specific libraries.