J 2019

Symbolika včel v kroměřížské sala terreně

NOKKALA MILTOVÁ, Radka

Základní údaje

Originální název

Symbolika včel v kroměřížské sala terreně

Název anglicky

The Symbolism of the Bees in the Sala Terrena in Kroměříž

Autoři

NOKKALA MILTOVÁ, Radka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Opuscula historiae artium, Masarykova univerzita, 2019, 1211-7390

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00106988

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Ikonografie; Barokní umění; Sochařství; Antická mytologie; Včela

Klíčová slova anglicky

Iconography; Baroque Art; Sculpture; Ancient Mythology; Bee

Štítky

rivok

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2020 21:38, Mgr. Michal Petr

Anotace

ORIG EN

V originále

Příspěvek se zabývá problematikou ikonografického určení jedné ze soch kroměřížské sala terreny, kde je akcentována symbolika včel. Motiv včely má v antické mytologii hlubokou tradici a daná symbolika nese řadu příběhů a rozličných významových aspektů. V příspěvku je upozorněno na ty nejpodstatnější, které by mohly vést k interpretaci sochy, stejně tak jsou připomenuty raněnovověké verze mýtu. Z řešeného následně vyplývá, že kroměřížská socha je nejpravděpodobněji jistou variantou příběhu o nymfě Melisse, formálně se blížící grafice Johanna Friedricha Greutera z botanického traktátu Giovanniho Battisty Ferrariho Flora, seu De florum cultura, ač ideově se opírající o jiný textový zdroj než je Ferrari samotný. Ze všech analyzovaných stojí patrně ideově nejblíže verzi příběhu o Melisse z textů Dydima Alexandrijského, připomínané Lactantiem v Divinae institutiones, o králi Melisseovi a jeho dcerách Amalthey a Melisse, které se staraly o výživu malého Jupitera. Na tuto verzi také upomínaly mytografické traktáty raného novověku. Ostatně jak vliv Ferrariho díla, tak mytografických textů, je v případě objednavatele výzdoby, olomouckého biskupa Karla II. z Liechtensteinu-Castelkorna, doložen a prokázán.

Anglicky

The article focuses on the problem of the iconographic identification of one of the sculptures in the Sala Terrena in Kroměříž Chateau that makes emphatic use of the symbolism of bees. The bee is a motif deeply rooted in classical mythology and its symbolism underpins numerous stories and various elements of meaning. This article draws attention to the ones that could most meaningfully shed light on how the sculpture should be interpreted and revisits an early modern version of the myth. The analysis suggests that the sculpture in Kroměříž Chateau probably represents a variation on the story of the nymph Melissa and formally resembles a print by Johann Friedrich Greuter (1590–1662) from Giovanni Battista Ferrari’s botanical treatise Flora, seu De florum cultura, though it is based conceptually on a different source text than Ferrari’s text. Of all the versions analysed it conceptually most resembles the story of Melissa in the writings of Dydimus the Blind, recalled by Lactantius in Divinae institutiones, and the story of King Melisseus and his daughters Amaltheia and Melissa who took care of feeding the young Jupiter. This version is also mentioned in early modern treatises on mythology. Commissions of bishop of Olomouc Karl II of Liechtenstein-Castelcorn (1624–1695) are moreover known and has been shown to have been influenced by Ferrari’s treatise and mythographic texts.

Návaznosti

DG16P02M013, projekt VaV
Název: Za chrám, město a vlast. Olomoucký biskup Karel z Lichtensteinu-Castelcorna uprostřed barokní Evropy. (Akronym: Karel z Lichtensteinu-Castelcorna)
Investor: Ministerstvo kultury ČR, Za chrám, město a vlast. Olomoucký biskup Karel z Lichtensteinu-Castelcorna uprostřed barokní Evropy
Zobrazeno: 12. 11. 2024 17:50