J 2019

Netradiční vysokoškolští studenti : charakteristiky a potenciál odloženého studia

BRÜCKNEROVÁ, Karla and Milada RABUŠICOVÁ

Basic information

Original name

Netradiční vysokoškolští studenti : charakteristiky a potenciál odloženého studia

Name (in English)

Nontraditional university students : characteristics and the potential for delayed participation

Authors

BRÜCKNEROVÁ, Karla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Milada RABUŠICOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Studia Paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00107408

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

netradiční studenti; vysokoškolští studenti; celoživotní učení; terciární vzdělávání; kariérní dráha; životní dráha

Keywords in English

Nontraditional students; university students; lifelong learning; tertiary education; career path; life path

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 28/4/2020 21:10, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

V originále

Článek je věnován tématu tzv. netradičních studentů v terciárním vzdělávání. Nejprve vysvětlujeme, proč považujeme za důležité se tomuto tématu věnovat, a to tím, že upozorňujeme na změny v širším společenském kontextu. Konkrétně se jedná o proměny tradiční podoby univerzitního studia a o proměny individuálních životních drah. V tomto kontextu shrnujeme, jak je možné skupinu netradičních studentů vymezit, přičemž v této studii je pro nás klíčovým dělítkem přetržka ve vzdělávací dráze po ukončení střední školy. U takto vymezené skupiny za pomoci rešerše primárně zahraniční literatury odpovídáme na následující otázky: s jakými motivy na vysokou školu vstupují, jaká jsou specifika při přechodu do studia a čím se vyznačuje jejich studium. Výsledkem je pohled na netradiční studenty jako na rostoucí skupinu, která má potenciál významně obohatit oblast terciárního vzdělávání.

In English

The paper addresses the topic of so-called nontraditional students in tertiary education. We first explain why we believe it is important to discuss the topic, by referring to changes in the broader social context, specifically transformations of the traditional form of university study and transformations of individual life paths. What is the connection to nontraditional students? Who are they, or what does this label in professional literature refer to? What do we know about their motivations for entering university, how are they doing there, what outcomes do they achieve? We answer these questions based on research in literature published mainly abroad. We provide a perspective of untypical students as learning adults with a potential to significantly contribute to and enrich tertiary education.

Links

GA18-15451S, research and development project
Name: Netradiční studenti studující pedagogické obory v terciárním vzdělávání v ČR
Investor: Czech Science Foundation