Detailed Information on Publication Record
2019
Netradiční vysokoškolští studenti : charakteristiky a potenciál odloženého studia
BRÜCKNEROVÁ, Karla and Milada RABUŠICOVÁBasic information
Original name
Netradiční vysokoškolští studenti : charakteristiky a potenciál odloženého studia
Name (in English)
Nontraditional university students : characteristics and the potential for delayed participation
Authors
BRÜCKNEROVÁ, Karla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Milada RABUŠICOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Studia Paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1803-7437
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/19:00107408
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
netradiční studenti; vysokoškolští studenti; celoživotní učení; terciární vzdělávání; kariérní dráha; životní dráha
Keywords in English
Nontraditional students; university students; lifelong learning; tertiary education; career path; life path
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 28/4/2020 21:10, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Článek je věnován tématu tzv. netradičních studentů v terciárním vzdělávání. Nejprve vysvětlujeme, proč považujeme za důležité se tomuto tématu věnovat, a to tím, že upozorňujeme na změny v širším společenském kontextu. Konkrétně se jedná o proměny tradiční podoby univerzitního studia a o proměny individuálních životních drah. V tomto kontextu shrnujeme, jak je možné skupinu netradičních studentů vymezit, přičemž v této studii je pro nás klíčovým dělítkem přetržka ve vzdělávací dráze po ukončení střední školy. U takto vymezené skupiny za pomoci rešerše primárně zahraniční literatury odpovídáme na následující otázky: s jakými motivy na vysokou školu vstupují, jaká jsou specifika při přechodu do studia a čím se vyznačuje jejich studium. Výsledkem je pohled na netradiční studenty jako na rostoucí skupinu, která má potenciál významně obohatit oblast terciárního vzdělávání.
In English
The paper addresses the topic of so-called nontraditional students in tertiary education. We first explain why we believe it is important to discuss the topic, by referring to changes in the broader social context, specifically transformations of the traditional form of university study and transformations of individual life paths. What is the connection to nontraditional students? Who are they, or what does this label in professional literature refer to? What do we know about their motivations for entering university, how are they doing there, what outcomes do they achieve? We answer these questions based on research in literature published mainly abroad. We provide a perspective of untypical students as learning adults with a potential to significantly contribute to and enrich tertiary education.
Links
GA18-15451S, research and development project |
|