LOJDOVÁ, Kateřina. Socialization of a student teacher on teaching practice into the discursive community of the classroom: Between a teacher-centered and a learner-centered approach. Learning, Culture and Social Interaction. Elsevier, 2019, roč. 22, č. 3, s. 1-11. ISSN 2210-6561. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.lcsi.2019.05.001.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Socialization of a student teacher on teaching practice into the discursive community of the classroom: Between a teacher-centered and a learner-centered approach
Autoři LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Learning, Culture and Social Interaction, Elsevier, 2019, 2210-6561.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.057
Kód RIV RIV/00216224:14410/19:00107416
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.lcsi.2019.05.001
UT WoS 000482872800005
Klíčová slova anglicky Classroom management; Discourse analysis; Learner-centered approach; Student teacher; Cooperating teacher
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 27. 9. 2019 08:18.
Anotace
The purpose of this study was to investigate the socialization of a student teacher on teaching practice into the discursive community of the classroom. Discourse analysis of interviews and video recordings of classes taught by a student teacher and cooperating teacher was conducted. The results showed interpretative repertoires of classroom management of the cooperating teacher and the student teacher, where those of the student teacher are more learner-centered. However, during the teaching practice of the student teacher, the teacher-centered approach is reproduced, especially through rituals and teaching practices. The implications for undergraduate teacher education are discussed.
Návaznosti
GA16-02177S, projekt VaVNázev: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Grantová agentura ČR, Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich “cvičných učitelů”) na druhém stupni základní školy
VytisknoutZobrazeno: 29. 9. 2024 17:17