C 2019

Learning Analytics : Challenges and Opportunities of Using Data Analysis in Education

JUHAŇÁK, Libor and Jiří ZOUNEK

Basic information

Original name

Learning Analytics : Challenges and Opportunities of Using Data Analysis in Education

Name in Czech

Analytika učení : Výzvy a příležitosti využívání analýzy dat ve vzdělávání

Authors

JUHAŇÁK, Libor (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Hershey, USA, Opening Up Education for Inclusivity Across Digital Economies and Societies, p. 52-72, 21 pp. 2019

Publisher

IGI Global

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00107418

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-1-5225-7473-6

Keywords in English

Online Learning; Learning Management Systems; Intelligent Tutoring System; Academic Analytics; Student Behavior; At-risk Students; Predictive Modelling; Data Visualization; Social Network Analysis; Natural Language Processing

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 17/3/2020 11:08, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

V originále

The goal of this chapter is to present and describe a relatively new research field, known as learning analytics, which focuses on use of a wide spectrum of analytical methods and techniques to analyze data coming from educational contexts. The first part of the chapter focuses on the historical context of analytics in education and introduces several research fields that participated in the creation and formation of learning analytics. At the same time, the development of learning analytics and basic related concepts are described in more detail. In the second part, the authors provide an overview of the main research fields and topics within learning analytics, including an overview of commonly used analytical instruments and systems. The final part of the chapter then focuses on challenges currently faced by the field of learning analytics, as well as on opportunities for further development and research within learning analytics in the upcoming years, which are now under development.

In Czech

Cílem kapitoly je představit a popsat relativně novou oblast výzkumu - learning analytics (analytiku učení). První část kapitoly se zaměřuje na historický kontext analytiky ve vzdělávání a představuje několik oblastí výzkumu, které se podílely na utváření analytiky učení. Současně autoři popisují vývoj analytiky učení a její klíčové koncepty. Ve druhé části předkládají autoři přehled hlavních výzkumných oblastí a témat v oblasti analytiky učení, přičemž představují různé analytické nástroje a systémy. Poslední část kapitoly se zaměřuje na současné výzvy, před kterými stojí analytika učení. Dále autoři představují příležitosti pro další rozvoj a výzkum v této oblasti.

Links

GA17-06152S, research and development project
Name: Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů
Investor: Czech Science Foundation