JUHAŇÁK, Libor and Jiří ZOUNEK. Learning Analytics : Challenges and Opportunities of Using Data Analysis in Education. In Ordóñez de Pablos, Patricia; D. Lytras, Miltiadis; Zhang, Xi; Chui, Kwok Tai. Opening Up Education for Inclusivity Across Digital Economies and Societies. Hershey, USA: IGI Global, 2019, p. 52-72. ISBN 978-1-5225-7473-6. Available from: https://dx.doi.org/10.4018/978-1-5225-7473-6.ch003.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Learning Analytics : Challenges and Opportunities of Using Data Analysis in Education
Name in Czech Analytika učení : Výzvy a příležitosti využívání analýzy dat ve vzdělávání
Authors JUHAŇÁK, Libor (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Hershey, USA, Opening Up Education for Inclusivity Across Digital Economies and Societies, p. 52-72, 21 pp. 2019.
Publisher IGI Global
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher United States of America
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00107418
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-1-5225-7473-6
Doi http://dx.doi.org/10.4018/978-1-5225-7473-6.ch003
Keywords in English Online Learning; Learning Management Systems; Intelligent Tutoring System; Academic Analytics; Student Behavior; At-risk Students; Predictive Modelling; Data Visualization; Social Network Analysis; Natural Language Processing
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 17/3/2020 11:08.
Abstract
The goal of this chapter is to present and describe a relatively new research field, known as learning analytics, which focuses on use of a wide spectrum of analytical methods and techniques to analyze data coming from educational contexts. The first part of the chapter focuses on the historical context of analytics in education and introduces several research fields that participated in the creation and formation of learning analytics. At the same time, the development of learning analytics and basic related concepts are described in more detail. In the second part, the authors provide an overview of the main research fields and topics within learning analytics, including an overview of commonly used analytical instruments and systems. The final part of the chapter then focuses on challenges currently faced by the field of learning analytics, as well as on opportunities for further development and research within learning analytics in the upcoming years, which are now under development.
Abstract (in Czech)
Cílem kapitoly je představit a popsat relativně novou oblast výzkumu - learning analytics (analytiku učení). První část kapitoly se zaměřuje na historický kontext analytiky ve vzdělávání a představuje několik oblastí výzkumu, které se podílely na utváření analytiky učení. Současně autoři popisují vývoj analytiky učení a její klíčové koncepty. Ve druhé části předkládají autoři přehled hlavních výzkumných oblastí a témat v oblasti analytiky učení, přičemž představují různé analytické nástroje a systémy. Poslední část kapitoly se zaměřuje na současné výzvy, před kterými stojí analytika učení. Dále autoři představují příležitosti pro další rozvoj a výzkum v této oblasti.
Links
GA17-06152S, research and development projectName: Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 25/5/2024 11:18