SNOPKOVÁ, Dajana, Hana ŠVEDOVÁ, Petr KUBÍČEK a Zdeněk STACHOŇ. Navigation in Indoor Environments: Does the Type of Visual Learning Stimulus Matter? ISPRS International Journal of Geo-Information. Basel: MDPI, roč. 8, č. 6, s. 1-26. ISSN 2220-9964. doi:10.3390/ijgi8060251. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Navigation in Indoor Environments: Does the Type of Visual Learning Stimulus Matter?
Autoři SNOPKOVÁ, Dajana (703 Slovensko, garant, domácí), Hana ŠVEDOVÁ (203 Česká republika, domácí), Petr KUBÍČEK (203 Česká republika, domácí) a Zdeněk STACHOŇ (203 Česká republika, domácí).
Vydání ISPRS International Journal of Geo-Information, Basel, MDPI, 2019, 2220-9964.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 10500 1.5. Earth and related environmental sciences
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Full Text
Impakt faktor Impact factor: 2.239
Kód RIV RIV/00216224:14310/19:00109788
Organizační jednotka Přírodovědecká fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.3390/ijgi8060251
UT WoS 000475307000009
Klíčová slova anglicky level of realism; virtual tour; evacuation; indoor navigation; spatial orientation; eye tracking
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Marie Šípková, DiS., učo 437722. Změněno: 11. 5. 2020 14:03.
Anotace
This work addresses the impact of a geovisualization’s level of realism on a user’s experience in indoor navigation. The key part of the work is a user study in which participants navigated along a designated evacuation route previously learnt in a virtual tour or traditional 2D floor plan. The efficiency and effectiveness of completing the task was measured by the number of incorrect turns during navigation and completion time. The complexity of mental spatial representations that participants developed before and after navigating the route was also evaluated. The data was obtained using several qualitative and quantitative research methods (mobile eye tracking, structured interviews, sketching of cognitive maps, creation of navigation instructions, and additional questions to evaluate spatial orientation abilities). A total of 36 subjects (17 in the “floor plan” group and 19 in the “virtual tour” group) participated in the study. The results showed that the participants from both groups were able to finish the designated navigation route, but more detailed mental spatial representations were developed by the “virtual tour” group than the “floor plan” group. The participants in the virtual tour group created richer navigation instructions both before and after evacuation, mentioned more landmarks and could recall their characteristics. Visual landmark characteristics available in the virtual tour also seemed to support the correct decision-making.
Návaznosti
LTACH17002, projekt VaVNázev: Dynamické mapovací metody orientované na řízení rizik a katastrof v éře velkých dat
MUNI/A/1251/2017, interní kód MUNázev: Integrovaný výzkum environmentálních změn v krajinné sféře Země III
Investor: Masarykova univerzita, Integrovaný výzkum environmentálních změn v krajinné sféře Země III, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/M/0846/2015, interní kód MUNázev: Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh
Investor: Masarykova univerzita, Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh, INTERDISCIPLINARY - Mezioborové výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 18. 4. 2024 13:15