JUŘÍK, Vojtěch, Pavel UGWITZ and Čeněk ŠAŠINKA. Eye-tracking ve virtuální realitě : implementace a možnosti měření (Eye tracking in virtual reality : implementation and measurement capabilities). In Farkaš, Igor; Takáč, Martin; Gergeľ, Peter; Tomko, Matúš. Kognícia a umelý život 2019. 1st ed. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2019, p. 45-47. ISBN 978-80-223-4720-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Eye-tracking ve virtuální realitě : implementace a možnosti měření
Name (in English) Eye tracking in virtual reality : implementation and measurement capabilities
Authors JUŘÍK, Vojtěch (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Pavel UGWITZ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Čeněk ŠAŠINKA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Bratislava, Kognícia a umelý život 2019, p. 45-47, 3 pp. 2019.
Publisher Univerzita Komenského v Bratislave
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50101 Psychology
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00107433
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-223-4720-4
Keywords (in Czech) eye-tracking; virtuální realita; ekologická validita; experimentální výzkum
Keywords in English eye-tracking; virtual reality; ecological validity; experimental research
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D., učo 372092. Changed: 25/2/2020 22:23.
Abstract
Monitorování očních pohybů (tzv. Eye-tracking; ET) v současnosti představuje královskou cestu k porozumění senzomotorické aktivity člověka v rámci prostředí, kde se nachází. ET nabízí možnost přesného měření oblastí zájmů participanta, a to jak v kontrolovaném prostředí, tak v reálných exteriérech a interiérech. ET je dále možné implementovat do specifických virtuálních rozhraní, což umožňuje sbírat data o chování a rozhodování člověka ve virtuálních světech, přičemž tyto světy nabízí dynamickou prezentaci rozmanitých, realitě se blížících stimulů, při současném zachování kontroly a přesnosti měření. V prezentovaném článku glosujeme některé poznatky o implementaci ET v prostředí virtuální reality a navrhujeme jeho využití pro interkulturní výzkum senzo-motorických procesů, potažmo kognice člověka.
Abstract (in English)
Eye-tracking (ET) is currently a royal pathway to understanding human sensomotor activity within its environment. ET offers the ability to accurately measure participant areas of interest, both in a controlled environment and in real exteriors and interiors. Furthermore, ET can be deployed in specific virtual interfaces, allowing you to collect human behavioral and decision-making data in virtual worlds, offering worlds a dynamic presentation of a variety of reality-approaching stimuli while maintaining control and measurement accuracy. In the presented article, we comment on some findings about the implementation of ET in the virtual reality environment and propose its use for intercultural research of sensorimotor processes and further human cognition.
Links
GC19-09265J, research and development projectName: Vliv sociokulturních faktorů a písma na percepci a kognici komplexních zrakových podnětů (Acronym: ISOVIS)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 17/7/2024 21:36