J 2019

Setting Up A New Medical French Course at Masaryk University, Brno

VÁCLAVÍK, Ladislav

Basic information

Original name

Setting Up A New Medical French Course at Masaryk University, Brno

Name in Czech

Nový kurz lékařské francouzštiny na Masarykově univerzitě v Brně

Authors

VÁCLAVÍK, Ladislav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

The Language Scholar, Leeds, 2019, 2398-8509

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14640/19:00109895

Organization unit

Language Centre

Keywords (in Czech)

tvorba kurzů; analýza potřeb; cizí jazyk pro specifické účely

Keywords in English

course design; needs analysis; second language for specific purposes

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 1/5/2020 13:30, PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.

Abstract

V originále

Thanks to one of Masaryk University initiatives, a project concerning the conception and realisation of a brand-new medical French course could be started in September 2016. This article is an attempt at a description of the course design procedure. The pre-course context is also outlined, as it played an important role in the subsequent work on the curriculum design. The article is divided into three main parts, following the planning, implementation and evaluation stages of the classic curriculum-design process. It provides some theoretical background concerning the curriculum design of language courses in general, covering specific problems connected to the areas of content conceptualisation, the definition of goals and objectives, as well as the construction of an assessment framework in a course of language for specific purposes. In the planning stage, special attention is paid to the issues of needs analysis. The second part of the article treats the (re)evaluation and the adaptation of the course based on teacher’s self-analysis and the students’ feedback obtained through the entry and end-of-course questionnaires. The question of students as course co-creators is approached. Finally, future perspectives on teaching medical French at Masaryk University are briefly outlined.

In Czech

Tento článek popisuje postup při tvorbě kurzu francouzštiny, jenž vznikl v září 2016 v rámci projektu FRMU a současně nastiňuje celkový kontext, jenž sehrál důležitou roli v následné práci na návrhu kurikula. Článek je rozdělen do tří částí, které sledují fáze plánování, implementace a hodnocení v klasickém procesu tvorby učebních osnov. Článek popisuje teoretická východiska týkající se tvorby kurikula jazykových kurzů obecně, pokrývá specifické problémy spojené s oblastmi konceptualizace obsahu, vymezení cílů a cílů, jakož i tvorbu rámce hodnocení. Ve fázi plánování se věnuje zvláštní pozornost otázkám analýzy potřeb. Druhá část článku pojednává o (pře)hodnocení a adaptaci kurzu na základě autodiagnostiky učitele a zpětné vazby studentů získané prostřednictvím vstupních a výstupních dotazníků. Zde se článek dotýká otázky studentů jako spolutvůrců kurzu. Závěrem jsou stručně popsány budoucí perspektivy výuky francouzštiny na Masarykově univerzitě.

Files attached