Detailed Information on Publication Record
2019
Setting Up A New Medical French Course at Masaryk University, Brno
VÁCLAVÍK, LadislavBasic information
Original name
Setting Up A New Medical French Course at Masaryk University, Brno
Name in Czech
Nový kurz lékařské francouzštiny na Masarykově univerzitě v Brně
Authors
VÁCLAVÍK, Ladislav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
The Language Scholar, Leeds, 2019, 2398-8509
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14640/19:00109895
Organization unit
Language Centre
Keywords (in Czech)
tvorba kurzů; analýza potřeb; cizí jazyk pro specifické účely
Keywords in English
course design; needs analysis; second language for specific purposes
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 1/5/2020 13:30, PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.
V originále
Thanks to one of Masaryk University initiatives, a project concerning the conception and realisation of a brand-new medical French course could be started in September 2016. This article is an attempt at a description of the course design procedure. The pre-course context is also outlined, as it played an important role in the subsequent work on the curriculum design. The article is divided into three main parts, following the planning, implementation and evaluation stages of the classic curriculum-design process. It provides some theoretical background concerning the curriculum design of language courses in general, covering specific problems connected to the areas of content conceptualisation, the definition of goals and objectives, as well as the construction of an assessment framework in a course of language for specific purposes. In the planning stage, special attention is paid to the issues of needs analysis. The second part of the article treats the (re)evaluation and the adaptation of the course based on teacher’s self-analysis and the students’ feedback obtained through the entry and end-of-course questionnaires. The question of students as course co-creators is approached. Finally, future perspectives on teaching medical French at Masaryk University are briefly outlined.
In Czech
Tento článek popisuje postup při tvorbě kurzu francouzštiny, jenž vznikl v září 2016 v rámci projektu FRMU a současně nastiňuje celkový kontext, jenž sehrál důležitou roli v následné práci na návrhu kurikula. Článek je rozdělen do tří částí, které sledují fáze plánování, implementace a hodnocení v klasickém procesu tvorby učebních osnov. Článek popisuje teoretická východiska týkající se tvorby kurikula jazykových kurzů obecně, pokrývá specifické problémy spojené s oblastmi konceptualizace obsahu, vymezení cílů a cílů, jakož i tvorbu rámce hodnocení. Ve fázi plánování se věnuje zvláštní pozornost otázkám analýzy potřeb. Druhá část článku pojednává o (pře)hodnocení a adaptaci kurzu na základě autodiagnostiky učitele a zpětné vazby studentů získané prostřednictvím vstupních a výstupních dotazníků. Zde se článek dotýká otázky studentů jako spolutvůrců kurzu. Závěrem jsou stručně popsány budoucí perspektivy výuky francouzštiny na Masarykově univerzitě.