BERÁNEK, Jaroslav. Teorie dělitelnosti v přípravě učitelů 1. stupně základní školy (The theory of divisibility in teaching future elementary teachers). In 13. didaktická konference s mezinárodní účastí Brno 2019. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Teorie dělitelnosti v přípravě učitelů 1. stupně základní školy
Name in Czech Teorie dělitelnosti v přípravě učitelů 1. stupně základní školy
Name (in English) The theory of divisibility in teaching future elementary teachers
Authors BERÁNEK, Jaroslav.
Edition 13. didaktická konference s mezinárodní účastí Brno 2019, 2019.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Dělitelnost; zbytková třída; kongruence;
Keywords in English Divisibility; residue class; congruence;
Changed by Changed by: doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc., učo 2311. Changed: 13/6/2019 15:05.
Abstract
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci obsahu a forem výuky matematiky na základních školách. Příspěvek je věnován problematice výuky vybraných partií teorie dělitelnosti ve výuce matematiky pro budoucí učitele 1. stupně ZŠ. Na řadě příkladů je ukázáno, že seznámení studentů uvedeného studijního programu s touto problematikou není zbytečné a že např. pomocí kongruencí a neurčitých rovnic lze řešit mnohé zajímavé problémy. V neposlední řadě je teorie dělitelnosti vhodným námětem pro rozvíjení myšlení studentů, neboť se svou podstatou dotýká učiva na 1. stupni základní školy.
Abstract (in English)
The article was created as the result of the research oriented at the innovation of the content and forms of teaching mathematics at primary schools. The article is devoted to special parts of theory of divisibility used in teaching future elementary teachers. With the help of the set of examples it is shown that introducing of this topic to the students is not useless and, for example, with the help of congruences and diophantine equations it is possible to solve a lot of interesting problems. Finally, the theory of divisibility is a suitable topic for the development of student`s thinking because it`s basically connected with the teaching at elementary stage of the basic school.
PrintDisplayed: 30/4/2024 21:58