Detailed Information on Publication Record
2019
Teorie dělitelnosti v přípravě učitelů 1. stupně základní školy
BERÁNEK, JaroslavBasic information
Original name
Teorie dělitelnosti v přípravě učitelů 1. stupně základní školy
Name in Czech
Teorie dělitelnosti v přípravě učitelů 1. stupně základní školy
Name (in English)
The theory of divisibility in teaching future elementary teachers
Authors
Edition
13. didaktická konference s mezinárodní účastí Brno 2019, 2019
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Dělitelnost; zbytková třída; kongruence;
Keywords in English
Divisibility; residue class; congruence;
Změněno: 13/6/2019 15:05, doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
V originále
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci obsahu a forem výuky matematiky na základních školách. Příspěvek je věnován problematice výuky vybraných partií teorie dělitelnosti ve výuce matematiky pro budoucí učitele 1. stupně ZŠ. Na řadě příkladů je ukázáno, že seznámení studentů uvedeného studijního programu s touto problematikou není zbytečné a že např. pomocí kongruencí a neurčitých rovnic lze řešit mnohé zajímavé problémy. V neposlední řadě je teorie dělitelnosti vhodným námětem pro rozvíjení myšlení studentů, neboť se svou podstatou dotýká učiva na 1. stupni základní školy.
In English
The article was created as the result of the research oriented at the innovation of the content and forms of teaching mathematics at primary schools. The article is devoted to special parts of theory of divisibility used in teaching future elementary teachers. With the help of the set of examples it is shown that introducing of this topic to the students is not useless and, for example, with the help of congruences and diophantine equations it is possible to solve a lot of interesting problems. Finally, the theory of divisibility is a suitable topic for the development of student`s thinking because it`s basically connected with the teaching at elementary stage of the basic school.