k 2019

Teorie dělitelnosti v přípravě učitelů 1. stupně základní školy

BERÁNEK, Jaroslav

Basic information

Original name

Teorie dělitelnosti v přípravě učitelů 1. stupně základní školy

Name in Czech

Teorie dělitelnosti v přípravě učitelů 1. stupně základní školy

Name (in English)

The theory of divisibility in teaching future elementary teachers

Edition

13. didaktická konference s mezinárodní účastí Brno 2019, 2019

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Dělitelnost; zbytková třída; kongruence;

Keywords in English

Divisibility; residue class; congruence;
Změněno: 13/6/2019 15:05, doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.

Abstract

V originále

Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci obsahu a forem výuky matematiky na základních školách. Příspěvek je věnován problematice výuky vybraných partií teorie dělitelnosti ve výuce matematiky pro budoucí učitele 1. stupně ZŠ. Na řadě příkladů je ukázáno, že seznámení studentů uvedeného studijního programu s touto problematikou není zbytečné a že např. pomocí kongruencí a neurčitých rovnic lze řešit mnohé zajímavé problémy. V neposlední řadě je teorie dělitelnosti vhodným námětem pro rozvíjení myšlení studentů, neboť se svou podstatou dotýká učiva na 1. stupni základní školy.

In English

The article was created as the result of the research oriented at the innovation of the content and forms of teaching mathematics at primary schools. The article is devoted to special parts of theory of divisibility used in teaching future elementary teachers. With the help of the set of examples it is shown that introducing of this topic to the students is not useless and, for example, with the help of congruences and diophantine equations it is possible to solve a lot of interesting problems. Finally, the theory of divisibility is a suitable topic for the development of student`s thinking because it`s basically connected with the teaching at elementary stage of the basic school.