ZAŇKO, Taťjana. Metodičeskije aspekty raboty s setevymi SMI pri obučenii auditorii studentov na prodvinutom urovne. In XXIV mezinárodní vědecko-praktická konference "Současný jazyk: fungování a problémy vyučování", Budapešť/ XXIV meždunarodnaja naučno-praktičeskaja konferencija "Sovremennyj jazyk: funkcionirovanije i problemy prepodavanija", 17. 5. 2019, Budapešt, Maďarsko. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Metodičeskije aspekty raboty s setevymi SMI pri obučenii auditorii studentov na prodvinutom urovne
Název anglicky Methodical Aspects of Work with Network Media in Teaching Students Audience at Advanced Level
Autoři ZAŇKO, Taťjana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání XXIV mezinárodní vědecko-praktická konference "Současný jazyk: fungování a problémy vyučování", Budapešť/ XXIV meždunarodnaja naučno-praktičeskaja konferencija "Sovremennyj jazyk: funkcionirovanije i problemy prepodavanija", 17. 5. 2019, Budapešt, Maďarsko, 2019.
Další údaje
Originální jazyk ruština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Maďarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00109920
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky síťová média; hypertextový odkaz; interaktivita; metody a formy výuky ruského jazyka jako cizího; komunikační a lingvokulturní kompetence;
Klíčová slova anglicky network media; hyperlink; interactivity; methods and forms in teaching Russian as a foreign language; communicative and linguocultural competence;
Štítky RIV - zkontrolováno, rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D., učo 403430. Změněno: 17. 10. 2021 11:04.
Anotace
Setevyje sredstva massovoj informacii, vključaja v sebja osobennosti publicističeskich tekstov pečatnych SMI i v to že vremja obladaja specifičeskimi lingvostilističeskimi čertami, predstavljajut soboj vidoizmenennuju formu tekstov tradicionnych SMI i javljajutsja važnoj čast’ju soderžanija processa obučenija inostrannych studentov russkomu jazyku na sovremennom etape. V otličije ot tradicionnych pečatnych SMI setevyje charakterizujutsja soveršenno novym techničeskim rešenijem organizacii teksta: sžatost’ teksta, primenenije giperssylok dlja konkretizacii, interaktivnost’, širokoje ispol’zovanije illjustrativnych materialov, publičnaja prezentacija jazyka i reči, giperintertekstual’nost’ i t. d. (Trofimova G. N.). Cel’ju dannoj stat’ji javljajetsja opredelenije metodičeskich aspektov raboty s setevymi SMI, imejuščich specifičeskije otličija ot raboty s pečatnymi materialami, poetomu v posledneje vremja internet-materialam udeljajetsja osoboje vnimanije v processe obučenija inostrannomu jazyku (Fedorov A. V., Kostenko Je. V., Kirija I., Šašurina A. Ju., Nesterova N. G., Faščanova S. V. i dr.). Eto svjazano s tem, čto dannyj material, otražajuščij i detalizirujuščij stremitel’noje razvitije aktual’nych sobytij, sposobstvujet ne tol’ko popolneniju leksičeskogo zapasa studentov i soveršenstvovaniju ich navykov vedenija tematičeskoj besedy, no i polučeniju dopolnitel’noj lingvostranovedčeskoj informacii (Je. M. Vereščagin, V. V. Vorob’jev, V. G. Kostomarov, V. V. Kolesov, N. L. Čulkina, O. D. Mitrofanova, A. D. Šmelev i dr.). Metody i prijemy raboty ves’ma raznoobrazny i značitel’no motivirujut pokolenije sovremennych studentov v sfere izučenija jazyka s ispol’zovanijem elementov bezgraničnogo internet-prostranstva. V stat’je ne tol’ko rassmatrivajutsja principy otbora materiala (jego sootvetstvije urovnju studentov s točki zrenija grammatiki, leksiki, tematiki, ob’jema i t. d.), no takže udeljajetsja vnimanije rešeniju lingvokul’turologičeskich zadač. Privodjatsja primery effektivnogo ispol’zovanija metodov i prijemov raboty s različnymi vidami setevych SMI v processe obučenija auditorii studentov RKI na prodvinutom urovne.
Anotace anglicky
Network media, including the features of journalistic texts of print media and at the same time possessing specific linguistic and stylistic features, are a modified form of texts of traditional media and are an important part of the content of the process of teaching foreign students the Russian language at the present stage. In contrast to traditional print media, web-based media are characterized by a completely new technical organization of the text: compact text, use of hyperlinks for concretization, interactivity, extensive use of illustrative materials, public presentation of language and speech, hyperintertextuality, etc. (Trofimova G.N.). The purpose of this article is to determine the methodological aspects of working with online media that have specific differences from working with printed materials, so recently special attention has been given to Internet materials in the process of learning a foreign language (A. Fedorov, E. Kostenko, Kiriya I., Shashurina A. Yu., Nesterova N. G., Fashchanova S. V., etc.). This is due to the fact that this material, reflecting and detailing the rapid development of current events, contributes not only to replenishing the lexical stock of students and improving their skills in conducting a thematic conversation, but also to obtain additional linguistic information (E. M. Vereshchagin, V. V. Vorobev , V. G. Kostomarov, V. V. Kolesov, N. L. Chulkina, O. D. Mitrofanova, A. D. Shmelev, etc.). The methods and techniques of work are very diverse and greatly motivate the generation of modern students in the field of language learning using elements of unlimited Internet space. The article not only discusses the principles of material selection (its compliance with the level of students from the point of view of grammar, vocabulary, subject, volume, etc.), but also focuses on solving linguocultural tasks. There are given some examples of the effective use of methods and techniques for working with various types of online media in the process of training Russian as a foreign language an audience of students at an advanced level.
Návaznosti
MUNI/A/1078/2018, interní kód MUNázev: Výzkum slovanského areálu: generační proměny
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum slovanského areálu: generační proměny, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 22:40