D
2019
Hodnocení potenciálních vlivů vysokorychlostních tratí na pracovní mobilitu v České republice
PAŘIL, Vilém a Milan VITURKA
Základní údaje
Originální název
Hodnocení potenciálních vlivů vysokorychlostních tratí na pracovní mobilitu v České republice
Název česky
Sborník z XXII. Mezinárodního kolokvia o regionálních vědách
Název anglicky
Potential impacts assessment of high-speed railways on labour mobility in the Czech Republic
Vydání
Brno, Sborník z XXII. Mezinárodního kolokia o regionálních vědách, od s. 232-239, 8 s. 2019
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50202 Applied Economics, Econometrics
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV
RIV/00216224:14560/19:00109929
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky
vysokorychlostní tratě ; pracovní mobilita; metropole
Klíčová slova anglicky
high-speed railways; labour mobility; metropolises
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
V originále
Cílem článku je přispět k diskusi účelnosti výstavby vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice s důrazem na percepci jejich dopadů na prostorovou mobilitu pracovních sil. Konkrétní přístup k hodnocení dopadů je založen na potenciální dostupnosti dvanácti sídelních center ležících na plánovaných trasách a jejich atraktivity pro mobilitu pracovních sil, přičemž jsou využita data o dojížďce do zaměstnání z censu z roku 2011. Výsledky dokumentují strategickou pozici Prahy jako hlavního dojížďkového centra, které z hlediska odpovídajících ukazatelů výrazně převyšuje všechna ostatní centra pracovní mobility (druhé nejvýznamnější centrum Brno dosahuje zhruba polovičního významu). Tato skutečnost byla potvrzena nejen při analýze spádových oblastí, ale i prostřednictvím vyhodnocení vzájemných dojížďkových vztahů mezi relevantními centry. Systémové hodnocení potenciálních dopadů VRT na pracovní trhy je pak provedeno na základě modelu mezní míry mobility pracovních sil, kde lze kromě Prahy počítat s pozitivními dopady na další dvě dojížďková centra, a to Brno a Plzeň. U ostatních analyzovaných center pak můžeme počítat se zvýšením potenciálu vyjížďky za prací do výše zmíněných center.
Anglicky
The aim of the article is to contribute to the discussion of effectiveness of construction of high-speed lines (HSR) in the Czech Republic with an emphasis on the perception of their impacts on the spatial mobility of labor force. The concrete approach to impacts assessment is based on the potential availability of twelve urban centers on planned lines and their attractiveness for labor mobility, using data on commuting to the 2011 census. The results document strategic position of Prague as the main commuting center, which relevant indicators significantly exceed all other labor mobility centres (the second most important center Brno is about half the importance). This fact was confirmed not only by the analysis of gradient labor areas, but also by evaluating of commuting relations among relevant centers. The system assessment of potential impacts of HSR on labor markets is then carried out using the model of marginal rate of labor mobility, where it is possible to count on positive impacts except for Prague on two other commuter centers, Brno and Pilsen. In the case of other analyzed centers, then we can count on increasing the potential of a trip for work to the above-mentioned centers.
Návaznosti
CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_026/0008430, interní kód MU (Kód CEP: EF16_026/0008430) | Název: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace (Akronym: NOVÁ MOBILITA) | Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace, PO 1 Posilování kapacit pro kvalitní výzkum |
|
EF16_026/0008430, projekt VaV | Název: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace |
|
Zobrazeno: 13. 11. 2024 08:37