PAŘIL, Vilém and Milan VITURKA. Hodnocení potenciálních vlivů vysokorychlostních tratí na pracovní mobilitu v České republice (Potential impacts assessment of high-speed railways on labour mobility in the Czech Republic). In Klímová, V., Žítek, V. Sborník z XXII. Mezinárodního kolokia o regionálních vědách. Brno: Masarykova univerzita, 2019, p. 232-239. ISBN 978-80-210-9268-6. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.Muni.P210-9268-2019-29.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hodnocení potenciálních vlivů vysokorychlostních tratí na pracovní mobilitu v České republice
Name in Czech Sborník z XXII. Mezinárodního kolokvia o regionálních vědách
Name (in English) Potential impacts assessment of high-speed railways on labour mobility in the Czech Republic
Authors PAŘIL, Vilém (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Milan VITURKA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Brno, Sborník z XXII. Mezinárodního kolokia o regionálních vědách, p. 232-239, 8 pp. 2019.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50202 Applied Economics, Econometrics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14560/19:00109929
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-9268-6
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.Muni.P210-9268-2019-29
UT WoS 000576955800029
Keywords (in Czech) vysokorychlostní tratě ; pracovní mobilita; metropole
Keywords in English high-speed railways; labour mobility; metropolises
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Ing. Vilém Pařil, Ph.D., učo 76412. Changed: 11/12/2020 20:13.
Abstract
Cílem článku je přispět k diskusi účelnosti výstavby vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice s důrazem na percepci jejich dopadů na prostorovou mobilitu pracovních sil. Konkrétní přístup k hodnocení dopadů je založen na potenciální dostupnosti dvanácti sídelních center ležících na plánovaných trasách a jejich atraktivity pro mobilitu pracovních sil, přičemž jsou využita data o dojížďce do zaměstnání z censu z roku 2011. Výsledky dokumentují strategickou pozici Prahy jako hlavního dojížďkového centra, které z hlediska odpovídajících ukazatelů výrazně převyšuje všechna ostatní centra pracovní mobility (druhé nejvýznamnější centrum Brno dosahuje zhruba polovičního významu). Tato skutečnost byla potvrzena nejen při analýze spádových oblastí, ale i prostřednictvím vyhodnocení vzájemných dojížďkových vztahů mezi relevantními centry. Systémové hodnocení potenciálních dopadů VRT na pracovní trhy je pak provedeno na základě modelu mezní míry mobility pracovních sil, kde lze kromě Prahy počítat s pozitivními dopady na další dvě dojížďková centra, a to Brno a Plzeň. U ostatních analyzovaných center pak můžeme počítat se zvýšením potenciálu vyjížďky za prací do výše zmíněných center.
Abstract (in English)
The aim of the article is to contribute to the discussion of effectiveness of construction of high-speed lines (HSR) in the Czech Republic with an emphasis on the perception of their impacts on the spatial mobility of labor force. The concrete approach to impacts assessment is based on the potential availability of twelve urban centers on planned lines and their attractiveness for labor mobility, using data on commuting to the 2011 census. The results document strategic position of Prague as the main commuting center, which relevant indicators significantly exceed all other labor mobility centres (the second most important center Brno is about half the importance). This fact was confirmed not only by the analysis of gradient labor areas, but also by evaluating of commuting relations among relevant centers. The system assessment of potential impacts of HSR on labor markets is then carried out using the model of marginal rate of labor mobility, where it is possible to count on positive impacts except for Prague on two other commuter centers, Brno and Pilsen. In the case of other analyzed centers, then we can count on increasing the potential of a trip for work to the above-mentioned centers.
Links
CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_026/0008430, interní kód MU
(CEP code: EF16_026/0008430)
Name: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace (Acronym: NOVÁ MOBILITA)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Priority axis 1: Strengthening capacities for high-quality research
EF16_026/0008430, research and development projectName: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace
PrintDisplayed: 25/4/2024 13:14