MIKULÁŠKOVÁ, Daniela. Textil v muzeu / Textilní ruční práce – zrcadlo ženského světa. In Textile in the Museum / Textile Handmade - Mirror of the Female World. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Textil v muzeu / Textilní ruční práce – zrcadlo ženského světa
Název česky Textil v muzeu / Textilní ruční práce – zrcadlo ženského světa
Název anglicky Textile in the Museum / Textile Handmade - Mirror of the Female World
Autoři MIKULÁŠKOVÁ, Daniela.
Vydání Textile in the Museum / Textile Handmade - Mirror of the Female World, 2019.
Další údaje
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Konference Textil v muzeu se od svého počátku profiluje jako místo mezioborového setkávání pracovníků muzeí, galerií, památkových ústavů, vysokoškolských pracovišť, konzervátorských dílen a dalších odborníků věnujících se textilní problematice z nejrůzně
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky textil, konference, restaurování, šití
Klíčová slova anglicky textiles, conferences, restoration, sewing
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 31. 3. 2020 13:33.
Anotace
Konference Textil v muzeu se od svého počátku profiluje jako místo mezioborového setkávání pracovníků muzeí, galerií, památkových ústavů, vysokoškolských pracovišť, konzervátorských dílen a dalších odborníků věnujících se textilní problematice z nejrůznějších úhlů. Každoročně je stanoveno ústřední téma konference, k němuž pak zaznívají konferenční příspěvky. V tomto roce je hlavní pozornost konference upřena na drobné textilní techniky z oblasti výšivky a krajky označované obvykle paušálně pojmem ruční práce. Tyto výtvarné aktivity byly spojeny obvykle s ženským světem takřka všech sociálních skupin. Jejich výrobky se objevovaly v ženském i mužském šatníku i ve výbavách domácností či interiérech kostelů. Pro řadu generací byly znalosti technologie výšivky a krajky cestou k vyjádření své osobnosti i svého sociálního postavení, ale také způsobem jak zajistit prostředky k pokrytí alespoň základních životních potřeb domácnosti. V průběhu 19. století se ruční práce staly součástí školních osnov a přispívaly tak svým dílem ke kultivaci a vzdělanosti studentek dívčích lyceí, gymnázií a kurzů. Pro podporu kvality ručních prací byly vydávány učebnice, příručky a v ženských časopisech nechyběly podrobné návody pro zhotovení řady dnes již kuriózních výrobků. Obliba ručních prací procházela vlnami zájmu a nezájmu v závislosti na módních trendech i ekonomických podmínkách prostředí. Sbírky muzeí a galerií ukrývají poměrně velké množství sbírkových kusů zdobených výšivkou i krajkou. Jedná se často o předměty osobního rázu – spodní prádlo, dětské soupravičky, svatební výbavy či o anonymní kusy pro dekoraci interiérů. Velmi specifické výrobky najdeme ve sbírkách galerií, v církevním prostředí či mezi etnografickým textilem. Jejich dokumentace, identifikace a následná prezentace vyžaduje široké znalosti technologie a použitých textilních materiálů, dobových kontextů, módních trendů či lidové tradice. Konference Textil v muzeu se od svého počátku profiluje jako místo mezioborového setkávání pracovníků muzeí, galerií, památkových ústavů, vysokoškolských pracovišť, konzervátorských dílen a dalších odborníků věnujících se textilní problematice z nejrůznějších úhlů. Každoročně je stanoveno ústřední téma konference, k němuž pak zaznívají konferenční příspěvky. V tomto roce je hlavní pozornost konference upřena na drobné textilní techniky z oblasti výšivky a krajky označované obvykle paušálně pojmem ruční práce. Tyto výtvarné aktivity byly spojeny obvykle s ženským světem takřka všech sociálních skupin. Jejich výrobky se objevovaly v ženském i mužském šatníku i ve výbavách domácností či interiérech kostelů.
Anotace česky
Konference Textil v muzeu se od svého počátku profiluje jako místo mezioborového setkávání pracovníků muzeí, galerií, památkových ústavů, vysokoškolských pracovišť, konzervátorských dílen a dalších odborníků věnujících se textilní problematice z nejrůznějších úhlů. Každoročně je stanoveno ústřední téma konference, k němuž pak zaznívají konferenční příspěvky. Konference Textil v muzeu se od svého počátku profiluje jako místo mezioborového setkávání pracovníků muzeí, galerií, památkových ústavů, vysokoškolských pracovišť, konzervátorských dílen a dalších odborníků věnujících se textilní problematice z nejrůznějších úhlů. Každoročně je stanoveno ústřední téma konference, k němuž pak zaznívají konferenční příspěvky. V tomto roce je hlavní pozornost konference upřena na drobné textilní techniky z oblasti výšivky a krajky označované obvykle paušálně pojmem ruční práce. Tyto výtvarné aktivity byly spojeny obvykle s ženským světem takřka všech sociálních skupin. Jejich výrobky se objevovaly v ženském i mužském šatníku i ve výbavách domácností či interiérech kostelů.
Anotace anglicky
Since its inception, the Textile in the Museum conference has been profiling itself as a place of interdisciplinary meeting of museum workers, galleries, heritage institutes, university workplaces, conservatories and other experts dealing with textile issues from various angles. There is a central theme for the conference every year, with conference contributions. This year, the main focus of the conference is on small textile techniques in the field of embroidery and lace, usually referred to as flatwork by hand. These art activities were usually associated with the female world of almost all social groups. Their products appeared in women's and men's wardrobes, as well as in home furnishings and church interiors.
Návaznosti
MUNI/A/1183/2017, interní kód MUNázev: Self-Image - výzkum fenoménu identity v umění a výchově (Akronym: Self-Image)
Investor: Masarykova univerzita, Self-Image - výzkum fenoménu identity v umění a výchově, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 29. 9. 2024 15:13