FÓNADOVÁ, Laura a Tomáš KATRŇÁK. Etnická diferenciace základních škol: příklad města Brna. Online. Fórum sociální politiky. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v. v. i., 2019, roč. 13, č. 3, s. 2-8. ISSN 1802-5854. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Etnická diferenciace základních škol: příklad města Brna
Název anglicky Ethnic differentiation of Czech primary schools: the case of Brno
Autoři FÓNADOVÁ, Laura (203 Česká republika, garant, domácí) a Tomáš KATRŇÁK (203 Česká republika, domácí)
Vydání Fórum sociální politiky, Praha, Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v. v. i. 2019, 1802-5854.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50401 Sociology
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/19:00107465
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky základní školy; etnicita; romské děti; nerovnosti ve vzdělávání; diferenciace ve vzdělávání; Česká republika
Klíčová slova anglicky primary schools; ethnicity; Roma children; inequalities in education; school differentiation; Czech Republic
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 6. 4. 2020 09:53.
Anotace
V České republice patří etnicita mezi zásadní sociální determinanty vzdělanostních nerovností. Role etnicity je nejviditelnější na úrovni základního vzdělávání. Příspěvek se zaměřuje na otázku, zda české základní školství vykazuje v tomto směru diferenciační (případně segregační) tendence a zda dochází k posilování či oslabování těchto tendencí. Pro výzkum jsme vybrali město Brno, které se již od roku 2006 každý rok zúčastňuje celostátního projektu fotografování prvních tříd základních škol. Díky pravidelné vysoké účasti brněnských škol poskytuje tato akce v rámci města unikátní data, která umožňují zmapovat první třídy základních škol v Brně z hlediska etnického složení. Zaměřujeme se na to, jak se mění počet, velikost a především etnická skladba prvních tříd na brněnských základních školách mezi roky 2006 až 2014. Etnickou strukturu tříd zjišťujeme metodou externí kategorizace. Data představujeme nejen pomocí deskriptivních statistik (procent), ale analyzujeme je také pomocí log-lineárních modelů. Naše výsledky ukazují, že ve vybraném období lze mezi brněnskými základními školami sledovat etnickou diferenciaci a tento trend mírně posiluje. Na úrovni Brna přitom dochází ke dvojí etnické diferenciaci. První je strukturálně podmíněná, druhou vysvětlujeme chováním majoritní populace.
Anotace anglicky
The text analyses ethnic segregation in Brno between 2006 and 2014.
Návaznosti
GA19-06326S, projekt VaVNázev: Vzdělání a proměna jeho role na Evropských trzích práce v letech 2000 až 2015
Investor: Grantová agentura ČR, Vzdělání a proměna jeho role na Evropských trzích práce v letech 2000 až 2015
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 01:47