J 2019

Etnická diferenciace základních škol: příklad města Brna

FÓNADOVÁ, Laura and Tomáš KATRŇÁK

Basic information

Original name

Etnická diferenciace základních škol: příklad města Brna

Name (in English)

Ethnic differentiation of Czech primary schools: the case of Brno

Authors

FÓNADOVÁ, Laura (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Tomáš KATRŇÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Fórum sociální politiky, Praha, Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v. v. i. 2019, 1802-5854

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50401 Sociology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14560/19:00107465

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

Keywords (in Czech)

základní školy; etnicita; romské děti; nerovnosti ve vzdělávání; diferenciace ve vzdělávání; Česká republika

Keywords in English

primary schools; ethnicity; Roma children; inequalities in education; school differentiation; Czech Republic

Tags

Reviewed
Změněno: 6/4/2020 09:53, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

V České republice patří etnicita mezi zásadní sociální determinanty vzdělanostních nerovností. Role etnicity je nejviditelnější na úrovni základního vzdělávání. Příspěvek se zaměřuje na otázku, zda české základní školství vykazuje v tomto směru diferenciační (případně segregační) tendence a zda dochází k posilování či oslabování těchto tendencí. Pro výzkum jsme vybrali město Brno, které se již od roku 2006 každý rok zúčastňuje celostátního projektu fotografování prvních tříd základních škol. Díky pravidelné vysoké účasti brněnských škol poskytuje tato akce v rámci města unikátní data, která umožňují zmapovat první třídy základních škol v Brně z hlediska etnického složení. Zaměřujeme se na to, jak se mění počet, velikost a především etnická skladba prvních tříd na brněnských základních školách mezi roky 2006 až 2014. Etnickou strukturu tříd zjišťujeme metodou externí kategorizace. Data představujeme nejen pomocí deskriptivních statistik (procent), ale analyzujeme je také pomocí log-lineárních modelů. Naše výsledky ukazují, že ve vybraném období lze mezi brněnskými základními školami sledovat etnickou diferenciaci a tento trend mírně posiluje. Na úrovni Brna přitom dochází ke dvojí etnické diferenciaci. První je strukturálně podmíněná, druhou vysvětlujeme chováním majoritní populace.

In English

The text analyses ethnic segregation in Brno between 2006 and 2014.

Links

GA19-06326S, research and development project
Name: Vzdělání a proměna jeho role na Evropských trzích práce v letech 2000 až 2015
Investor: Czech Science Foundation