Detailed Information on Publication Record
2019
Etnická diferenciace základních škol: příklad města Brna
FÓNADOVÁ, Laura and Tomáš KATRŇÁKBasic information
Original name
Etnická diferenciace základních škol: příklad města Brna
Name (in English)
Ethnic differentiation of Czech primary schools: the case of Brno
Authors
FÓNADOVÁ, Laura (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Tomáš KATRŇÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Fórum sociální politiky, Praha, Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v. v. i. 2019, 1802-5854
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50401 Sociology
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14560/19:00107465
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
Keywords (in Czech)
základní školy; etnicita; romské děti; nerovnosti ve vzdělávání; diferenciace ve vzdělávání; Česká republika
Keywords in English
primary schools; ethnicity; Roma children; inequalities in education; school differentiation; Czech Republic
Tags
Reviewed
Změněno: 6/4/2020 09:53, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
V České republice patří etnicita mezi zásadní sociální determinanty vzdělanostních nerovností. Role etnicity je nejviditelnější na úrovni základního vzdělávání. Příspěvek se zaměřuje na otázku, zda české základní školství vykazuje v tomto směru diferenciační (případně segregační) tendence a zda dochází k posilování či oslabování těchto tendencí. Pro výzkum jsme vybrali město Brno, které se již od roku 2006 každý rok zúčastňuje celostátního projektu fotografování prvních tříd základních škol. Díky pravidelné vysoké účasti brněnských škol poskytuje tato akce v rámci města unikátní data, která umožňují zmapovat první třídy základních škol v Brně z hlediska etnického složení. Zaměřujeme se na to, jak se mění počet, velikost a především etnická skladba prvních tříd na brněnských základních školách mezi roky 2006 až 2014. Etnickou strukturu tříd zjišťujeme metodou externí kategorizace. Data představujeme nejen pomocí deskriptivních statistik (procent), ale analyzujeme je také pomocí log-lineárních modelů. Naše výsledky ukazují, že ve vybraném období lze mezi brněnskými základními školami sledovat etnickou diferenciaci a tento trend mírně posiluje. Na úrovni Brna přitom dochází ke dvojí etnické diferenciaci. První je strukturálně podmíněná, druhou vysvětlujeme chováním majoritní populace.
In English
The text analyses ethnic segregation in Brno between 2006 and 2014.
Links
GA19-06326S, research and development project |
|