Detailed Information on Publication Record
2018
Reflexe speciálních vzdělávacích potřeb v edukačním procesu
KOPEČNÝ, Petr, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Karel ČERVENKA, Lenka DOLEŽALOVÁ, Ilona FIALOVÁ et. al.Basic information
Original name
Reflexe speciálních vzdělávacích potřeb v edukačním procesu
Name (in English)
Reflection of Special Educational Needs in the Educational Process
Authors
KOPEČNÝ, Petr, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Karel ČERVENKA, Lenka DOLEŽALOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Barbora CHLEBORADOVÁ, Petr KACHLÍK, Jana MAGEROVÁ, Ivana MÁROVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Evžen ŘEHULKA, Věra VOJTOVÁ and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ
Edition
1. vyd. Brno, 150 pp. 2018
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-210-9206-8
Keywords (in Czech)
speciální potřeby; inkluze; žák; vzdělávání; zdroje; podpora; intervence; komunikace
Keywords in English
special needs; inclusion; pupil; education; sources; support; intervention; communication
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 20/6/2019 14:34, Mgr. Radka Vyskočilová
V originále
Monografie zpracovává problematiku speciálních vzdělávacích potřeb v současné edukační realitě. V jednotlivých kapitolách jsou představeny charakteristiky obtíží spojených s různými formami speciálních potřeb, z nichž vyplývají bariéry a zdroje úspěšného průběhu vzdělávání. Publikace nahlíží na žáka komplexně a jeho potřeby reflektuje v kontextu širokého spektra činitelů, kteří mohou vstupovat do kvality vzdělávacího procesu. Kniha se snaží tyto činitele identifikovat a na jejich základě blíže specifikovat možnosti podpory a intervenční přístup k žákovi. Teoretické části jsou provázány s dílčími výsledky výzkumných šetření, které podporují nezbytnost uceleného pohledu na žáka inkluzivní i speciální školy.
In English
The monograph deals with the issue of special educational needs in the current educational reality. The chapters present the characteristics of the difficulties associated with different forms of special needs, which give rise to barriers and sources of successful education. The publication looks at the pupil in a comprehensive way and reflects its needs in the context of a wide spectrum of factors that can enter the quality of the educational process. The book tries to identify these factors and, on their basis, to specify the support options and the intervention approach to the pupil. The theoretical parts are linked to the partial results of research surveys that support the necessity of a comprehensive view of the pupil of inclusive and special schools.