B 2018

Reflexe speciálních vzdělávacích potřeb v edukačním procesu

KOPEČNÝ, Petr, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Karel ČERVENKA, Lenka DOLEŽALOVÁ, Ilona FIALOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Reflexe speciálních vzdělávacích potřeb v edukačním procesu

Name (in English)

Reflection of Special Educational Needs in the Educational Process

Edition

1. vyd. Brno, 150 pp. 2018

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-210-9206-8

Keywords (in Czech)

speciální potřeby; inkluze; žák; vzdělávání; zdroje; podpora; intervence; komunikace

Keywords in English

special needs; inclusion; pupil; education; sources; support; intervention; communication

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 20/6/2019 14:34, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

Monografie zpracovává problematiku speciálních vzdělávacích potřeb v současné edukační realitě. V jednotlivých kapitolách jsou představeny charakteristiky obtíží spojených s různými formami speciálních potřeb, z nichž vyplývají bariéry a zdroje úspěšného průběhu vzdělávání. Publikace nahlíží na žáka komplexně a jeho potřeby reflektuje v kontextu širokého spektra činitelů, kteří mohou vstupovat do kvality vzdělávacího procesu. Kniha se snaží tyto činitele identifikovat a na jejich základě blíže specifikovat možnosti podpory a intervenční přístup k žákovi. Teoretické části jsou provázány s dílčími výsledky výzkumných šetření, které podporují nezbytnost uceleného pohledu na žáka inkluzivní i speciální školy.

In English

The monograph deals with the issue of special educational needs in the current educational reality. The chapters present the characteristics of the difficulties associated with different forms of special needs, which give rise to barriers and sources of successful education. The publication looks at the pupil in a comprehensive way and reflects its needs in the context of a wide spectrum of factors that can enter the quality of the educational process. The book tries to identify these factors and, on their basis, to specify the support options and the intervention approach to the pupil. The theoretical parts are linked to the partial results of research surveys that support the necessity of a comprehensive view of the pupil of inclusive and special schools.