DOBOŠ, Pavel. Komunikace o evropské migrační krizi ve virtuálním prostoru: Technologické, orientalistické a vizuální nevědomí na síti Facebook. Online. In 21. pracovní konference Biografu. 2019, [citováno 2024-04-23]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Komunikace o evropské migrační krizi ve virtuálním prostoru: Technologické, orientalistické a vizuální nevědomí na síti Facebook
Autoři DOBOŠ, Pavel
Vydání 21. pracovní konference Biografu, 2019.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50701 Cultural and economic geography
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Přírodovědecká fakulta
Změnil Změnil: RNDr. Mgr. Pavel Doboš, Ph.D., učo 323405. Změněno: 21. 6. 2019 16:29.
Anotace
Příspěvek se zabývá tématem komunikace o problematice tzv. evropské migrační krize v prostředí virtuálního prostoru sociální sítě Facebook. Příspěvek patří do oblasti kritické geografie komunikace a paradigmatické východisko nachází v poststrukturalismu – především v takovém, který rozvíjí geograf Marcus Doel, vycházeje z filozofie Gillese Deleuze a Félixe Guattariho. Podle tohoto východiska je svět nestálá, stávající a diferencující se multiplicita, která neukončeně probíhá v imanenci života, kde se neustále dějí nějaké praktiky. Tato pláň imanence/konzistence produkuje kolektivní nevědomí, nicméně jeho součástí jsou i segmentace a sedimentace, utuhnuté různými transcendentními silami. Ty utvářejí rovinu organizace s určitými druhy sedimentovaných kolektivních nevědomí. Příspěvek mapuje působení třech kolektivních nevědomí, které formují komunikaci týkající se migrační krize v několika českých diskuzních skupinách/stránkách sociální sítě Facebook, a to období ledna, února a března roku 2018. Jedná se o kolektivní nevědomí technologické, orientalistické a vizuální. Technologické nevědomí se projevuje skrze působení softwaru (především v interface a algoritmech sociální sítě), typické pro současnou digitalizaci a datafikaci médií. Toto působení dokáže proměňovat tématiku i aktuálnost mediálního obsahu sdílených zpráv i jiných příspěvků a vede k reprodukci toho, co je nejvíce sdíleno, komentováno a hodnoceno. Zároveň umožňuje sebe-pojetí uživatelů sítě jako svobodně se orientujících ve virtuálním prostoru, přestože potlačuje alternativy. Orientalistické nevědomí formuje diskursivní stereotypní esencializaci lidí do protikladů „my“ a „oni“, kdy migranti jako zástupci africké a islámské civilizace jsou strukturováni svým divošstvím a/nebo islámem, a díky interpretačnímu vlivu bulvárního politického realismu mají podnikat úspěšnou válečnou invazi do Evropy, kde se jako poslední pozůstatky skutečných evropských hodnot brání země Visegrádu. V případě vizuálního nevědomí se za prvé ukazuje, jak diskursy této invaze podporuje pevné zakořenění mapové imaginace v západní vizuální kultuře. Za druhé se ukazuje, jakou roli hraje ve vizuálním nevědomí technika montáže, která dokáže vedle sebe klást odlišně afektivně nabité snímky a tím přinášet kupříkladu afekty strachu z migrantů. Za třetí je vizualita neoddělitelně spojena s důvěrou v autentifikaci skutečnosti, takže rozmanité vizuální materiály mají schopnost produkovat efekt pravdy o násilných krvelačných migrantech.
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 12:45