k 2019

Netradiční študenti v terciárnom vzdelávaní

ROZVADSKÁ, Katarína

Basic information

Original name

Netradiční študenti v terciárnom vzdelávaní

Name in Czech

Netradiční studenti v terciárním vzdělávání

Name (in English)

Nontraditional students in tertiary education

Authors

ROZVADSKÁ, Katarína (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Studentská konference KSA FF UPOL, 10.4.2019, Olomouc, 2019

Other information

Language

Slovak

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00110003

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

non-traditional students; higher education; entry motives

Tags

Změněno: 17/3/2020 11:44, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

V originále

Tento konferenčný príspevok pojednáva o netradičných študentoch a ich motívoch pre vstup do univerzitného štúdia. Sekundárne dáta pochádzali z prvej vlny longitudinálneho online prieskumu realizovaného na Masarykovej univerzite u študentov prvých ročníkov všetkých bakalárskych a magisterských študijných programov. Výskumný nástrojom použitým v zdrojovom výskume bola Škála akademickej motivácie (AMS). Netradiční študenti boli determinovaní ako dospelí študenti starší rokov, ktorí mali v minulosti minimálne rok pauzu vo svojich vzdelávacích trajektóriách. Bolo zistené, že hierarchia motívov netradičných študentov sa odlišuje od herarchie motívov zistenej v celom súbore. Výsledky exploratórnej faktorovej analýzy taktiež ukázali na rozdiely vo faktorovej štruktúre motívov netradičných študentov v porovnaní s pôvodnou štruktrúou AMS.

In English

This conference paper deals with the non-traditional students and their motives for starting their univesity studies. The secondary data proceeded from the first part of a longitudinal online survey conducted at Masaryk University amongst first-year students in all the university bachelor´s and master´s degree programmes. Research instrument used in the original research was the questionnaire Academic Motivation Scale (AMS). The non-traditional students were determined as adult students 26 years of age or older who have previously undertaken a break in their educational trajectories. We found the hierarchy of non-traditional students´ motives for entering higher education divergent from the hierarchy found in the whole sample. The results of exploratory factor analysis showed as well a differentiation in the factor structure of non-traditional students´motives compared to the original structure of the AMS.

Links

MUNI/A/1357/2018, interní kód MU
Name: Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:
Investor: Masaryk University, Category A