ŠVACHOVÁ, Romana. Persona Revisited : Filling in the Gaps via the Original Script. Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2019, vol. 22, No 1, p. 13-30. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2019-1-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Persona Revisited : Filling in the Gaps via the Original Script
Name in Czech Zpátky k Bergmanově Personě. Zaplňování mezer ve filmu čtením původního scénáře
Authors ŠVACHOVÁ, Romana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1803-845X.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60405 Studies on Film, Radio and Television
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00110020
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/TY2019-1-2
Keywords in English Ingmar Bergman; Persona; script; alternations; positioning; psychologizing
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 11/5/2020 15:18.
Abstract
In this article, I compare Bergman's original script of Persona with its final film version and discuss several differences between the two. I focus on three larger alternations, namely on omitting several of Elizabeth's replicas or transferring them to Alma as well as on a complete change of the ending scene. I speculate on how the dialogue and the scene would have changed the film if the director had not decided to modify or omit them, suggest possible reasons for such steps having been taken, and present arguments for how Bergman shifted to cinematic modernism and turned away from psychologizing during the process of making Persona. Furthermore, I breakdown and analyse the script version of the middle sequence of Persona, using positioning theory to uncover the motives behind Alma's and Elizabeth's verbal actions, and respectively the refusal of such action.
Abstract (in Czech)
Článek se věnuje srovnání scénáře k Bergmanovu filmu Persona s jeho finální filmovou verzí. Pozornost je věnována především třem posunům většího rozsahu, konkrétně jde o vynechávky Elisabethiných replik, převedení takových replik na postavu Almy a o celkovou úpravu závěrečné sekvence filmu. Článek polemizuje o tom, jak by se vyznění filmu změnilo, kdyby se režisér nerozhodl diskutované scény oproti scénáři upravit, předkládá možné důvody, proč se tak stalo, a ilustruje, jak se Bergman v průběhu práce na Personě režijně odklonil od psychologizace a přiklonil se k filmovému modernismu. Článek dále za pomocí interpretační metody positioning podrobněji zkoumá vybraný dialog z filmu v jeho scénářové podobě a analyzuje motivy za verbálními projevy Almy a Elisabeth, respektive za odmítnutím takového sociálního úkonu.
Links
MUNI/A/1260/2018, interní kód MUName: Studentská odborná činnost v rámci studia české literatury a mezikulturních studií v r. 2019 (Acronym: SOČČL2019)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 20/7/2024 05:19