Förderung von Selbstevaluation der DaF-Lernenden: Ergebnisse einer Interventionsstudie
VELIČKOVÁ, Jana. Förderung von Selbstevaluation der DaF-Lernenden: Ergebnisse einer Interventionsstudie (Promotion of Self-Evaluation of the German as a Foreign Language Learners: Results of an Intervention Study). In 27. GeSuS-Jahrestagung - Sprach(en)forschung: Disziplinen und Interdisziplinarität. 2019. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Förderung von Selbstevaluation der DaF-Lernenden: Ergebnisse einer Interventionsstudie |
Name in Czech | Rozvíjení sebehodnocení učících se němčině: výsledky intervenční studie |
Name (in English) | Promotion of Self-Evaluation of the German as a Foreign Language Learners: Results of an Intervention Study |
Authors | VELIČKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | 27. GeSuS-Jahrestagung - Sprach(en)forschung: Disziplinen und Interdisziplinarität, 2019. |
Other information | |
---|---|
Original language | German |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems] |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14410/19:00110022 |
Organization unit | Faculty of Education |
Keywords (in Czech) | sebehodnocení žáka; rozvíjení sebehodnocení; autonomní učení; intervenční studie |
Keywords in English | Self-assessment; self-evaluation; promotion of self-assessment; autonomous learning; intervention research |
Tags | International impact |
Changed by | Changed by: Mgr. Jana Veličková, Ph.D., učo 383024. Changed: 27/6/2019 10:10. |
Abstract |
---|
Das Ziel des präsentierten Beitrags liegt in der Vorstellung von Ergebnissen einer Interventionsstudie mit explorativ-interpretativem qualitativem Design, die sich mit einer Analyse der auf die Sprechfertigkeit bezogenen Selbstevaluationsaussagen der DaF-Lernenden im tertiären Bildungsbereich beschäftigte. Zur Erhebung der Daten dienten einerseits Selbstevaluationsbögen, die mit den Lernenden präsent im Unterricht bearbeitet worden sind, andererseits wurde auf das sog. self-transcribing und die Methode des Lauten Erinnerns zurückgegriffen. |
Abstract (in Czech) |
---|
Cílem příspěvku je prezentovat výsledky intervenční studie s explorativně-interpretačním kvalitativním designem, který se zabýval analýzou sebehodnotících výpovědí studentů němčiny jako cizího jazyka v terciárním vzdělávání. Ke sběru dat využity sebehodnotící formuláře, se kterými studenti pracovali ve výuce, a zároveň tzv. self-transcribing a metody „Lautes Erinnern“. |
Abstract (in English) |
---|
The aim of the presentation is to present the results of an intervention study with explorative-interpretive qualitative design, which was concerned with an analysis of the speech-based self-evaluation statements of the german as a foreign language students in tertiary education. On the one hand self-evaluation sheets worked on with the learners in the classroom were used to collect the data, on the other hand the so-called self-transcribing and the methods of thinking aloud und introspection were used. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/1143/2018, interní kód MU | Name: Výzkum učení a vyučování cizím jazykům (Acronym: AKTEV VIII) |
Investor: Masaryk University, Category A |
PrintDisplayed: 10/10/2024 03:22