VELIČKOVÁ, Jana. Förderung von Selbstevaluation der DaF-Lernenden: Ergebnisse einer Interventionsstudie (Promotion of Self-Evaluation of the German as a Foreign Language Learners: Results of an Intervention Study). In 27. GeSuS-Jahrestagung - Sprach(en)forschung: Disziplinen und Interdisziplinarität. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Förderung von Selbstevaluation der DaF-Lernenden: Ergebnisse einer Interventionsstudie
Name in Czech Rozvíjení sebehodnocení učících se němčině: výsledky intervenční studie
Name (in English) Promotion of Self-Evaluation of the German as a Foreign Language Learners: Results of an Intervention Study
Authors VELIČKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 27. GeSuS-Jahrestagung - Sprach(en)forschung: Disziplinen und Interdisziplinarität, 2019.
Other information
Original language German
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00110022
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) sebehodnocení žáka; rozvíjení sebehodnocení; autonomní učení; intervenční studie
Keywords in English Self-assessment; self-evaluation; promotion of self-assessment; autonomous learning; intervention research
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Jana Veličková, Ph.D., učo 383024. Changed: 27/6/2019 10:10.
Abstract
Das Ziel des präsentierten Beitrags liegt in der Vorstellung von Ergebnissen einer Interventionsstudie mit explorativ-interpretativem qualitativem Design, die sich mit einer Analyse der auf die Sprechfertigkeit bezogenen Selbstevaluationsaussagen der DaF-Lernenden im tertiären Bildungsbereich beschäftigte. Zur Erhebung der Daten dienten einerseits Selbstevaluationsbögen, die mit den Lernenden präsent im Unterricht bearbeitet worden sind, andererseits wurde auf das sog. self-transcribing und die Methode des Lauten Erinnerns zurückgegriffen.
Abstract (in Czech)
Cílem příspěvku je prezentovat výsledky intervenční studie s explorativně-interpretačním kvalitativním designem, který se zabýval analýzou sebehodnotících výpovědí studentů němčiny jako cizího jazyka v terciárním vzdělávání. Ke sběru dat využity sebehodnotící formuláře, se kterými studenti pracovali ve výuce, a zároveň tzv. self-transcribing a metody „Lautes Erinnern“.
Abstract (in English)
The aim of the presentation is to present the results of an intervention study with explorative-interpretive qualitative design, which was concerned with an analysis of the speech-based self-evaluation statements of the german as a foreign language students in tertiary education. On the one hand self-evaluation sheets worked on with the learners in the classroom were used to collect the data, on the other hand the so-called self-transcribing and the methods of thinking aloud und introspection were used.
Links
MUNI/A/1143/2018, interní kód MUName: Výzkum učení a vyučování cizím jazykům (Acronym: AKTEV VIII)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 10/10/2024 03:22