LAMS, Lutgard a Wei-lun LU. Puppets, Compatriots, and Souls in Heaven: A Critical Discourse Analysis of Chiang Kai-shek’s Early Wartime Rhetoric. Journal of Current Chinese Affairs. Hamburg, Germany: GIGA German Institute of Global and Area Studies, 2018, roč. 47, č. 2, s. 87-112. ISSN 1868-1026. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1177/186810261804700204.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Puppets, Compatriots, and Souls in Heaven: A Critical Discourse Analysis of Chiang Kai-shek’s Early Wartime Rhetoric
Autoři LAMS, Lutgard (56 Belgie) a Wei-lun LU (158 Tchaj-wan, garant, domácí).
Vydání Journal of Current Chinese Affairs, Hamburg, Germany, GIGA German Institute of Global and Area Studies, 2018, 1868-1026.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14640/18:00110058
Organizační jednotka Centrum jazykového vzdělávání
Doi http://dx.doi.org/10.1177/186810261804700204
Klíčová slova anglicky Taiwan; Chiang Kai-shek; authoritarian discourse; discursive strategies; leadership discourse
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: PaedDr. Marta Holasová, Ph.D., učo 38218. Změněno: 12. 5. 2020 21:59.
Anotace
The study adopts a critical discourse analysis approach to Chiang Kai-shek’s (CKS) internal nationalist propaganda and authoritarian discourse practices, investigating his New Year and National Day speeches in the 1950s. Authoritarian characteristics are evident in strategies such as legitimation, reification, or myth-making, in the antagonist categorisation of Self versus Other, in Self-glorification and the idolisation of the dead, in the hegemonic creation of commonality and unity, and in the metaphorical conceptualisation of reality. Patterns of idolising the dead serve to impose and legitimise CKS’s worldview among his citizens. Another pattern is CKS’s invention of imaginary compatriots within the “enslaved China” waiting for the best time to overthrow the “bandits’” rule. Reference to these imaginary agents indirectly presents to his audience a false but better impression of the Self, and a dimmer view of the communist bandits. A third pattern is CKS’s metaphorical use of language, such as references to communist China as a puppet regime of Russia.
VytisknoutZobrazeno: 29. 9. 2024 01:07