SEKOT, Aleš. Význam rodičovských výchovných stylů pro sportování dětí (Impact of Parenting Styles on Physical Activity of Children). LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Mendelova univerzita v Brně, 2019, vol. 9, No 1, p. 45-64. ISSN 1804-526X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Význam rodičovských výchovných stylů pro sportování dětí
Name (in English) Impact of Parenting Styles on Physical Activity of Children
Authors SEKOT, Aleš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, Mendelova univerzita v Brně, 2019, 1804-526X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50401 Sociology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14510/19:00110083
Organization unit Faculty of Sports Studies
Keywords (in Czech) rodičovský výchovný styl; sport; pohybové aktivity; trenér; sedavá společnost
Keywords in English parenting;sport; physical activity; trainer; sedentary society
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Roučová, DiS., učo 169540. Changed: 29/4/2020 16:54.
Abstract
Studie vychází ze širšího kontextu fenoménu pohybu a sportovních aktivit v soudobé sedavé společnosti, kdy na významu nabývá problematika cílené rodičovské výchovy k aktivnímu přístupu k životu, jehož nedílnou součástí je i pravidelný pohyb. Zde se významně aktualizuje problematika rodičovských výchovných stylů v rovině autoritářského, autoritativního, liberálního a lhostejného výchovného modelu. Předznamenávající motivaci ke sportování dětí a mládeže v souběžném procesu socializačních faktorů, aktualizujících sociologické souvislosti vztahu mládeže a sportu, především v kontextu motivace sportovních aktivit i mimo rámec rodiny v organizovaném sportovním prostředí. Vzniká tak nově se formující sociálně a kulturně podmíněný vztah sportující dítě – rodiče – trenér, přinášející v klimatu konzumní společnosti a adorace elitních sportovců možné střety motivací, prožitků a směřování různých aktérů tohoto trojúhelníku. To zaměřuje naši pozornost jak na téma rodičovské odpovědnosti, tak na sílící výchovně-socializační význam trenéra. V synergickém procesu se tak prolínají otázky související s významem věku a motivace při cíleném směřování dítěte ke sportování. Vliv rodičů je v tomto ohledu zcela zásadní a nezastupitelný a nabývá na síle v případech, kdy rodiče působí na dítě společným pravidelným sportováním, jak to dokládají i v textu uváděné empirické poznatky rodičovských přístupů ke sportu dětí a mládeže.
Abstract (in English)
The study is based on the broader context of the phenomenon of physical movement and sportive activities in contemporary sedentary society. The issue of parenting styles targeted towards the active lifestyle, with regular physical activity as its integral part, becomes more and more relevant. Different parenting styles are being revised; at the level of authoritative, authoritarian, permissive and neglectful style, marking the motivation for physical activity for children and adolescents. This includes the simultaneous process of agents of socialization reviving sociological context of a relationship of young people and sports mainly in the frame of motivation for physical activity even outside the family, in the organized sports environment. Therefore, a newly-formed socially and culturally conditioned relationship sporting child – parents – trainer appears, which, in the climate of consumer society and elite sportsperson adoration, brings possible conflicts of motivations, experiences and direction of the different actors of this triangle. This focuses our attention both on the parents’ responsibility and the growing educational and socializing role of the trainer. In the synergic process, therefore, questions related to the importance of age and motivation in the targeted direction of a child towards physical activity, when the influence of parents is in this aspect crucial and irreplaceable and becomes even stronger in the situations when the parents appeal at their children by regular sporting together. In the text, this is also supported by empirical knowledge of parenting approach to physical activity of children and adolescents.
PrintDisplayed: 23/7/2024 10:12