STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Jana OVČÁČKOVÁ, Petra VICHROVÁ, Marcela LANDOVÁ and Pavel ŠAFÁŘ. Tělo – výraz – obraz – koncept (Body – Expression – Image – Concept). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. 251 pp. ISBN 978-80-210-9126-9. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Tělo – výraz – obraz – koncept
Name in Czech Tělo – výraz – obraz – koncept
Name (in English) Body – Expression – Image – Concept
Authors STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Jana OVČÁČKOVÁ, Petra VICHROVÁ, Marcela LANDOVÁ and Pavel ŠAFÁŘ.
Edition 1. vyd. Brno, 251 pp. 2018.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-210-9126-9
Keywords (in Czech) tělo; hra; zobrazení těla; kánon; psychoanalýza; sebedestrukce; zdobení
Keywords in English Body; Play; Body portrayal; Canon; Psychoanalysis; Self-destruction; Decoration
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Changed: 8/7/2019 10:57.
Abstract
Publikace je zaměřena na zkoumání zobrazení těla a vyjadřování tělesnosti ve výtvarném umění a ve výtvarné výchově. Vstupní kapitola se vztahuje k obrazu těla a k pojímání těla jako prostředku vyjadřování v umění a ve výchově (Hana Stehlíková Babyrádová). Druhá kapitola pojednává o různých přístupech k zobrazování těla samotného v historii umění a výchovy (Petra Vichrová). Třetí část pojednává o možnostech tematizování těla z pohledu hlubině psychologického přístupu ve výchově a v arteterapii (Pavel Šafář). Čtvrtá kapitola obsahuje analýzu přístupů k tělo z pohledu psychologie (Marcela Landová). Pátá – závěrečná část řeší roli tělovosti z pohledu genderového přístupu a ve vztahu k mezioborové hře (Jana Ovčáčková). Text publikace je mezioborově zaměřen (teorie umění, teorie výchovy, psychologie).
Abstract (in English)
The publication focuses on the examination of the portrayal of human body and expressing of bodility in arts and arts education. The opening chapter is concerning the image of bod and its perception as a means of expression in arts and education (Hana Stehlíková Babyrádová). The second chapter deals with various approaches towards the portrayal of human body itself in the history of art and education (Petra Vichrová). The third chapter discusses the possibilities of topicalization of body from the perspective of deep-psychology approach in education and art therapy (Pavel Šafář). The fourth chapter contains an analysis of approaches towards human body from the perspective of psychology (Marcela Landová). The fifth, and the last, chapter deals with bodility from the perspective of gender and in relation with interdisciplinary play (Jana Ovčáčková). The text of the publication is interdisciplinary (theory of art, theory of education, psychology).
PrintDisplayed: 20/4/2024 02:00