B 2018

Tělo – výraz – obraz – koncept

STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Jana OVČÁČKOVÁ, Petra VICHROVÁ, Marcela LANDOVÁ, Pavel ŠAFÁŘ et. al.

Basic information

Original name

Tělo – výraz – obraz – koncept

Name in Czech

Tělo – výraz – obraz – koncept

Name (in English)

Body – Expression – Image – Concept

Authors

STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Jana OVČÁČKOVÁ, Petra VICHROVÁ, Marcela LANDOVÁ and Pavel ŠAFÁŘ

Edition

1. vyd. Brno, 251 pp. 2018

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-210-9126-9

Keywords (in Czech)

tělo; hra; zobrazení těla; kánon; psychoanalýza; sebedestrukce; zdobení

Keywords in English

Body; Play; Body portrayal; Canon; Psychoanalysis; Self-destruction; Decoration

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 8/7/2019 10:57, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

Publikace je zaměřena na zkoumání zobrazení těla a vyjadřování tělesnosti ve výtvarném umění a ve výtvarné výchově. Vstupní kapitola se vztahuje k obrazu těla a k pojímání těla jako prostředku vyjadřování v umění a ve výchově (Hana Stehlíková Babyrádová). Druhá kapitola pojednává o různých přístupech k zobrazování těla samotného v historii umění a výchovy (Petra Vichrová). Třetí část pojednává o možnostech tematizování těla z pohledu hlubině psychologického přístupu ve výchově a v arteterapii (Pavel Šafář). Čtvrtá kapitola obsahuje analýzu přístupů k tělo z pohledu psychologie (Marcela Landová). Pátá – závěrečná část řeší roli tělovosti z pohledu genderového přístupu a ve vztahu k mezioborové hře (Jana Ovčáčková). Text publikace je mezioborově zaměřen (teorie umění, teorie výchovy, psychologie).

In English

The publication focuses on the examination of the portrayal of human body and expressing of bodility in arts and arts education. The opening chapter is concerning the image of bod and its perception as a means of expression in arts and education (Hana Stehlíková Babyrádová). The second chapter deals with various approaches towards the portrayal of human body itself in the history of art and education (Petra Vichrová). The third chapter discusses the possibilities of topicalization of body from the perspective of deep-psychology approach in education and art therapy (Pavel Šafář). The fourth chapter contains an analysis of approaches towards human body from the perspective of psychology (Marcela Landová). The fifth, and the last, chapter deals with bodility from the perspective of gender and in relation with interdisciplinary play (Jana Ovčáčková). The text of the publication is interdisciplinary (theory of art, theory of education, psychology).