ADAM, Martin. Vrstvení apelativních složek jako přesvědčovací strategie v závěrečných oddílech českých a anglických kázání (Layering of Appellative Components as a Persuasive Strategy in Closing Passages of Czech and English Sermons). Časopis pro moderní filologii. Praha: Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, 2019, 101/2019, No 1, p. 7-20. ISSN 0008-7386. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23366591.2019.1.1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vrstvení apelativních složek jako přesvědčovací strategie v závěrečných oddílech českých a anglických kázání
Name in Czech Vrstvení apelativních složek jako přesvědčovací strategie v závěrečných oddílech českých a anglických kázání
Name (in English) Layering of Appellative Components as a Persuasive Strategy in Closing Passages of Czech and English Sermons
Authors ADAM, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Časopis pro moderní filologii, Praha, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, 2019, 0008-7386.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60203 Linguistics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00107495
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23366591.2019.1.1
Keywords (in Czech) persvaze; kázání; náboženský; apel; logos; étos; patos
Keywords in English persuasion; sermon; religious; appeal; logos; ethos; pathos
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 19/3/2020 13:22.
Abstract
Předkládaný korpusově založený článek si klade za cíl identifikovat a prozkoumat způsoby, jakými kazatelé ve svých kázáních, přesněji řečeno v jejich závěrečných pasážích docilují kýženého přesvědčovacího účinku na základě využití všech tří složek aristotelovského apelu (logos, étos a patos) a jejich postupného řazení. Zvláštní pozornost je věnována strukturním rozdílnostem mezi persvazivními postupy v anglicko-českém kontrastivním pojetí. Výzkumný korpus shromážděný pro účely tohoto článku (označený jako REL) je součástí rozsáhlejšího výzkumného projektu zabývajícího se persvazí v několika typech specializovaného diskurzu (viz např. Adam 2017, Dontcheva-Navrátilová, 2018; Povolná, 2018; Vogel, 2018). Obsahuje 50 kázání v angličtině (REL-ENG) a 50 v češtině (REL-CZ), přičemž oba subkorpusy jsou srovnatelné délky.
Abstract (in English)
While persuasion seems to be present virtually in all texts across cultures, times and registers, in many ways it is primarily religious discourse that adopts persuasion as one of its key instruments to convince the audience of the veracity of the doctrine it presents. The present paper explores Czech and English scripted sermons, particularly their closing passages, in respect of the persuasive strategies employed. The main emphasis is placed on how preachers combine the three components of Aristotelian appeal and how such layering may enhance persuasion. The corpus-based analysis shows that the sophisticated structure of the closing passages of the sermons is capable of creating the desired persuasive effect, presenting the doctrine (logos), building the preacher’s credibility and authority (ethos) as well as evoking emotions (pathos). Such an intricate interplay of the Aristotelian components thus leads the audience to the desired understanding and to a more effective reception of the truth presented, and, ultimately, to persuasion. It follows that unlike the rather rigid persuasive structure of Czech sermon closings (viz. L-E-P), English closing passages exhibit a much greater diversity.
Links
GA17-16195S, research and development projectName: Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 29/5/2024 19:40