VIKTORIN, Jan. Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách. Výzkumný projekt (Inclusive Education of Pupils with Mild Intellectual Disabilities at Primary Schools. Research Project). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. 171 pp. ISBN 978-80-210-9076-7. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách. Výzkumný projekt
Name in Czech Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách. Výzkumný projekt
Name (in English) Inclusive Education of Pupils with Mild Intellectual Disabilities at Primary Schools. Research Project
Authors VIKTORIN, Jan.
Edition 1. vyd. Brno, 171 pp. 2018.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-210-9076-7
Keywords (in Czech) inkluze; inkluzivní vzdělávání; individuální podpora; podpůrná opatření; mentální postižení; žák s lehkým mentálním postižením; vyučovací proces; školní poradenské pracoviště
Keywords in English inclusion; inclusive education; individual support; supportive measures; intellectual disability; pupil with mild intellectual disability; teaching process; school counseling centre
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Changed: 16/7/2019 09:35.
Abstract
Předkládaná monografie se zabývá analýzou podpůrných opatření u žáků s lehkým mentálním postižením v inkluzivním prostředí základních škol v Břeclavi. Teoretická část práce je rozčleněna do dvou kapitol. Zaměřuje se na oblast individuální podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Empirická část obsahuje výzkumný projekt. Třetí kapitola charakterizuje cíle výzkumného šetření, použitou metodiku výzkumu a charakteristiku výzkumného souboru. Ve výzkumném šetření jsou analyzovány rozhovory, které jsou zpracovány do kauzálních sítí. Čtvrtá kapitola obsahuje závěry výzkumného projektu, diskuzi a doporučení pro speciálně pedagogickou teorii a praxi.
Abstract (in English)
The presented monography deals with the analysis of supportive measures for pupils with mild intellectual disabilities in the inclusive environment of primary schools in Břeclav. The theoretical part of the monography is divided into two chapters. It focuses on the area of individual support for pupils with special educational needs and the inclusive education of pupils with mild intellectual disabilities. The empirical part contains a research project. The third chapter characterizes the aims of the research, the used research methodology and the characteristic of the research sample. The research analyses interviews processed into causal networks. The fourth chapter contains conclusions of the research project, discussion and recommendations for special educational theory and practice.
Links
MUNI/A/1151/2017, interní kód MUName: Zohledňování speciálních vzdělávacích potřeb žákyň a žáků základní školy
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 16/4/2024 21:39