ČERNÝ, Michal. Knihovna jako edukační prostředí: ke změně paradigmatu (nejen) v akademických knihovnách (Library as an Educational Environment: to Change Paradigm (not only) in Academic Libraries). ITlib. Informačné technológie a knižnice. Bratislava: Centrum vedecko-technických informácií SR, 2019, vol. 23, No 2, p. 13-17. ISSN 1336-0779.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Knihovna jako edukační prostředí: ke změně paradigmatu (nejen) v akademických knihovnách
Name (in English) Library as an Educational Environment: to Change Paradigm (not only) in Academic Libraries
Authors ČERNÝ, Michal.
Edition ITlib. Informačné technológie a knižnice, Bratislava, Centrum vedecko-technických informácií SR, 2019, 1336-0779.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) knihovna; prostředí; vzdělávací prostředí; pragmatismus; učící knihovník
Keywords in English library; environment; educational environment; pragmatism; learning librarian
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D., učo 6795. Changed: 29/2/2020 19:40.
Abstract
Článek se stručně věnuje změně paradigmatu v přístupu ke knihovnictví v akademických knihovnách. Snaží se ukázat, že je třeba nahradit stávající model založený na entitách a interakcích mezi nimi novým pojetím, které do centra svého zájmu postaví prostředí. Tématizuje pak toto uchopení prostředí na poznatcích George Lakoffa a ukazuje, že různá dynamicky se měnící prostředí mají vliv na odlišnou strukturaci poznatků. Knihovnu pak vnímá jako místo, které má o efektivní strukturaci poznatků (studentů i akademiků) vhodným způsobem pečovat.
Abstract (in English)
This paper briefly introduces a paradigm shift in the approach to librarianship in academic libraries. It seeks to show that it is necessary to replace the existing entity-based model and the interactions between them with a new concept that places the environment at the center of their interest. Then grip theme of this environment on Georg Lakoff and evidence shows that various dynamically changing environment will affect different structuring of knowledge. The library then perceived as a place that has an efficient structuring of knowledge (students and academics) adequately care.
PrintDisplayed: 25/7/2024 22:23