KAŠPAROVÁ, Irena. SPOLU : Průvodce domácím vzděláváním v České republice. 1. vyd. Bratislava: Akamedia, 2019. 232 s. ISBN 978-80-972769-4-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název SPOLU : Průvodce domácím vzděláváním v České republice
Název anglicky Together : Companion guide to home-schooling in the Czech Republic
Autoři KAŠPAROVÁ, Irena (203 Česko, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Bratislava, 232 s. 2019.
Nakladatel Akamedia
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 50902 Social sciences, interdisciplinary
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW facebooková stránka knihy
Kód RIV RIV/00216224:14230/19:00110230
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-80-972769-4-2
Klíčová slova česky domácí vzdělávání; antropologie; domácí škola
Klíčová slova anglicky homeschooling; homeeducation; anthropology of education
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Bc. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 1. 10. 2019 13:20.
Anotace
Populárně-naučná kniha představuje fenomén domácího vzdělávání, tak jak je od roku 1989 praktikován v České republice. Chcete učit své dítě doma? Zajímá vás, odkud se myšlenka domácího vzdělávání vzala? Přemýšlíte o tom, co vede rodiče k tomu, aby učili své děti doma? Toužíte nahlédnout do domovů domácích vzdělavatelů a zjistit, jak své děti doma učí? Pak je tato publikace právě pro vás. Kniha je rozdělena do tří částí. První třetina přináší praktické informace pro ty, kteří o domácím vyučování pro sebe a své děti uvažují. Poradí, pro koho je tento způsob vzdělávání dobrý, co si uvědomit před tím, než se pro něj rozhodnu, co je možné očekávat, nebo co je potřeba před nástupem do školy zařídit. Autorka vychází z přesvědčení, že domácí škola je vhodná pro každé dítě, ale zdaleka ne pro každého rodiče. Zodpovězení otázek v první třetině knihy může zajímajícím se rodičům pomoct si uvědomit, kde si právě oni stojí. Druhá část knihy přináší dvě obecná zamyšlení nad tématy, která s domácím vzděláváním úzce souvisí. Jsou jimi vzdělání a dětství. Co je posláním vzdělání? Co má tento proces dítě naučit? A jak vnímám dítě a dětství? Autorka ukazuje, jak jsou tyto dvě kategorie úzce propletené. Podle toho, kdo je podle mě dítě a jak vnímám sebe jako dospělého v životě dítěte, budu volit i vhodnou vzdělávací strategii, kterou chci na dítě působit. Rozkrývána je zde provázanost mezi kulturou, filozofií, náboženstvím a vírou západního světa, odkud teorie moderního vzdělávání pochází a odkud se šíří i za jeho hranice. Poslední část knihy je věnována třem případovým studiím ze života domškoláků v Čechách a na Moravě. Seznámíte se zde se Zelenými, kteří žijí bez hodin, ve vlastnoručně vyrobeném domě, blízko přírodě; se Svobodovými, kteří v domácím vzdělávání našli svobodu spolutvořit a přebírat zodpovědnost za budoucnost vlastních dětí a s Novými, pro které domácí škola znamenala únik z bezvýchodné situace šikany na malé venkovské škole. Domškoláci mají různé motivy a důvody pro svou praxi a kniha přináší alespoň malou ochutnávku tohoto alternativního životního stylu. Kniha je určena pro zajímající se rodiče současných i případných budoucích domškoláků. Autorka čerpá z vlastního dlouhodobého výzkumu i života. Je maminkou čtyř dětí, které vzdělávala doma, zároveň vede studijní program Sociální antropologie na Masarykově univerzitě v Brně, kde se tématu domácího vzdělávání věnuje i profesně posledních deset let. Kniha je opatřena tematickým i jmenným rejstříkem a seznamem odborné použité literatury pro další bádání čtenářů.
Anotace anglicky
The very first book to map and to introduce home-schooling in the Czech Republic in the complexity of the phenomenon. First part of the book is devoted to practical guide and answer/question section as to what to do in order to start home-schooling for your children. Second part is an anthropological analysis of the background of home-schooling and ideology behind it. Last part contains three case studies of different families, that – for various reasons – practice home-schooling in the Czech Republic for several years now.
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
Spolu.pdf   Verze souboru Farkašová, B. 29. 10. 2019

Práva

Právo číst
 
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Irena Kašparová, M.A., Ph.D., učo 45029
  • osoba Bc. Blanka Farkašová, učo 97333
Atributy
 
Vytisknout
Požádat autora o autorský výtisk Zobrazeno: 14. 7. 2020 19:16