KAŠPAROVÁ, Irena. SPOLU : Průvodce domácím vzděláváním v České republice (Together : Companion guide to home-schooling in the Czech Republic). 1. vyd. Bratislava: Akamedia, 2019. 232 pp. ISBN 978-80-972769-4-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name SPOLU : Průvodce domácím vzděláváním v České republice
Name (in English) Together : Companion guide to home-schooling in the Czech Republic
Authors KAŠPAROVÁ, Irena (203 Czechia, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Bratislava, 232 pp. 2019.
Publisher Akamedia
Other information
Original language Czech
Type of outcome book on a specialized topic
Field of Study 50902 Social sciences, interdisciplinary
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW facebooková stránka knihy
RIV identification code RIV/00216224:14230/19:00110230
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-972769-4-2
Keywords (in Czech) domácí vzdělávání; antropologie; domácí škola
Keywords in English homeschooling; homeeducation; anthropology of education
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Bc. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 1. 10. 2019 13:20.
Abstract
Populárně-naučná kniha představuje fenomén domácího vzdělávání, tak jak je od roku 1989 praktikován v České republice. Chcete učit své dítě doma? Zajímá vás, odkud se myšlenka domácího vzdělávání vzala? Přemýšlíte o tom, co vede rodiče k tomu, aby učili své děti doma? Toužíte nahlédnout do domovů domácích vzdělavatelů a zjistit, jak své děti doma učí? Pak je tato publikace právě pro vás. Kniha je rozdělena do tří částí. První třetina přináší praktické informace pro ty, kteří o domácím vyučování pro sebe a své děti uvažují. Poradí, pro koho je tento způsob vzdělávání dobrý, co si uvědomit před tím, než se pro něj rozhodnu, co je možné očekávat, nebo co je potřeba před nástupem do školy zařídit. Autorka vychází z přesvědčení, že domácí škola je vhodná pro každé dítě, ale zdaleka ne pro každého rodiče. Zodpovězení otázek v první třetině knihy může zajímajícím se rodičům pomoct si uvědomit, kde si právě oni stojí. Druhá část knihy přináší dvě obecná zamyšlení nad tématy, která s domácím vzděláváním úzce souvisí. Jsou jimi vzdělání a dětství. Co je posláním vzdělání? Co má tento proces dítě naučit? A jak vnímám dítě a dětství? Autorka ukazuje, jak jsou tyto dvě kategorie úzce propletené. Podle toho, kdo je podle mě dítě a jak vnímám sebe jako dospělého v životě dítěte, budu volit i vhodnou vzdělávací strategii, kterou chci na dítě působit. Rozkrývána je zde provázanost mezi kulturou, filozofií, náboženstvím a vírou západního světa, odkud teorie moderního vzdělávání pochází a odkud se šíří i za jeho hranice. Poslední část knihy je věnována třem případovým studiím ze života domškoláků v Čechách a na Moravě. Seznámíte se zde se Zelenými, kteří žijí bez hodin, ve vlastnoručně vyrobeném domě, blízko přírodě; se Svobodovými, kteří v domácím vzdělávání našli svobodu spolutvořit a přebírat zodpovědnost za budoucnost vlastních dětí a s Novými, pro které domácí škola znamenala únik z bezvýchodné situace šikany na malé venkovské škole. Domškoláci mají různé motivy a důvody pro svou praxi a kniha přináší alespoň malou ochutnávku tohoto alternativního životního stylu. Kniha je určena pro zajímající se rodiče současných i případných budoucích domškoláků. Autorka čerpá z vlastního dlouhodobého výzkumu i života. Je maminkou čtyř dětí, které vzdělávala doma, zároveň vede studijní program Sociální antropologie na Masarykově univerzitě v Brně, kde se tématu domácího vzdělávání věnuje i profesně posledních deset let. Kniha je opatřena tematickým i jmenným rejstříkem a seznamem odborné použité literatury pro další bádání čtenářů.
Abstract (in English)
The very first book to map and to introduce home-schooling in the Czech Republic in the complexity of the phenomenon. First part of the book is devoted to practical guide and answer/question section as to what to do in order to start home-schooling for your children. Second part is an anthropological analysis of the background of home-schooling and ideology behind it. Last part contains three case studies of different families, that – for various reasons – practice home-schooling in the Czech Republic for several years now.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
Spolu.pdf   File version Farkašová, B. 29. 10. 2019

Rights

Right to read
 
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Irena Kašparová, M.A., Ph.D., učo 45029
  • a concrete person Bc. Blanka Farkašová, učo 97333
Attributes
 
Print
Ask the author for author copy Displayed: 11. 7. 2020 04:15