CHALOUPKOVÁ, Markéta and Martina JAŇUROVÁ. Hodnocení belgických kreativních hubů (A ssessment of the Belgian creative centres). Online. In Klímová, V., Žítek, V. XXII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. Brno: Masarykova univerzita, 2019, p. 625-631. ISBN 978-80-210-9268-6. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9268-2019-79.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hodnocení belgických kreativních hubů
Name (in English) A ssessment of the Belgian creative centres
Authors CHALOUPKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martina JAŇUROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Brno, XXII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. p. 625-631, 7 pp. 2019.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50202 Applied Economics, Econometrics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14560/19:00110231
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-9268-6
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9268-2019-79
UT WoS 000576955800079
Keywords (in Czech) Belgie; benchmark; European Creative Hubs Network; kreativní huby; města
Keywords in English Belgium; benchmarking; European Creative Hubs Network; creative hubs; cities
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Kurková, učo 368752. Changed: 8/3/2024 13:53.
Abstract
Cílem článku je prozkoumat nový nástroj rozvoje měst, tj. kreativní huby. Představen je projekt European Creativity Hubs Network, na základě kterého byly vybrány huby na území Belgie k hlubší analýze. Mezi použité metody patří zejména rešerše zahraniční literatury, komparace, syntéza a dotazníkový průzkum doplněný polostrukturovanými rozhovory se zástupci vybraných belgických kreativních hubů. Z výsledků výzkumu vyplynulo, jak huby fungují, jaké jsou jejich silné stránky (např. pracovní infrastruktura, komunikace, vztahy napříč sítí, směsice oborů a skutečnost, že kreativita nemá hranice) a slabé stránky (např. komunikační platforma musí být online a často aktualizovaná, krátkodobé členství, získání legitimity a důvěryhodnosti, logistika, nedostatečné povědomí o činnosti a slabá politická podpora). Slabiny silně korespondují s identifikovanými hrozbami (např. nedostatek financí, potřeba být online či nedostatečná podpora z města). Potenciálem pro rozvoj hubů je podnikatelská podpora, dopad ekosystému, velmi dobré a multikulturní prostředí uvnitř týmu a vysoká poptávka veřejnosti. Vybrané belgické huby byly osobně navštíveny za účelem získání autentického dojmu. Na závěr byly navrženy opatření vedoucí k eliminaci hrozeb (např. posílení vztahů s jinými organizacemi za účelem navázání kontaktů, snížení administrativní zátěže a usnadnění přístupu k financím) či k využití předností (např. podpora mezisektorové spolupráce, zahraniční kontakty, vytváření sítí či investice do výzkumu a vývoje).
Abstract (in English)
The aim of the paper is to explore a new urban development tool, i.e. creative hubs. The European Creativity Hubs Network is presented, whereby hubs in Belgium have been selected for deeper analysis. The methods used include research of foreign literature, comparison, synthesis and questionnaire survey supplemented by semi-structured interviews with representatives of selected Belgian creative hubs. Research has shown how hubs work, what their strengths are (e.g. work infrastructure, communication, cross-networking, industry mixes, and the fact that creativity has no boundaries) and weaknesses (e.g., the communication platform must be online and frequently updated, short-term membership, gaining legitimacy and credibility, logistics, lack of activity awareness and weak political support). Weaknesses strongly correspond to identified threats (e.g. lack of finance, need to be online or lack of city support). The potential for hub development is business support, the impact of an ecosystem, a very good and multicultural environment within the team, and high public demand. Selected Belgian hubs were personally visited in order to get an authentic impression. Finally, measures to eliminate threats (e.g. strengthening relationships with other organizations to establish contacts, reduce administrative burdens and facilitate access to finance) or to exploit strengths (e.g. promoting cross-sectoral cooperation, foreign contacts, networking or investment in research and development).
Links
MUNI/A/1137/2018, interní kód MUName: Kreativní a smart města: strategie a nástroje udržitelného rozvoje (Acronym: specifický výzkum - KRES)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 30/7/2024 02:14