BUDÍNOVÁ, Irena. Přístupy nadaných žáků 1. a 2. stupně základní školy k řešení některých typů úloh v matematice (Approaches of gifted pupils to solving some types of mathematical tasks). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita. 202 pp. Matematika a didaktika matematiky, sv. č. 4. ISBN 978-80-210-9216-7. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-9216-2018. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Přístupy nadaných žáků 1. a 2. stupně základní školy k řešení některých typů úloh v matematice
Name (in English) Approaches of gifted pupils to solving some types of mathematical tasks
Authors BUDÍNOVÁ, Irena.
Edition 1., elektronické vyd. Brno, 202 pp. Matematika a didaktika matematiky, sv. č. 4, 2018.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Čítárna Munispace
ISBN 978-80-210-9216-7
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9216-2018
Keywords (in Czech) nadání; nadaný žák; matematické nadání; matematická úloha; řešitelské strategie
Keywords in English gift; gifted pupil; mathematical gift; mathematical problem; solving strategies
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Changed: 24/7/2019 11:00.
Abstract
Hlavním cílem monografie je demonstrovat různé přístupy v uvažování při řešení slovních úloh nadanými žáky 1. a 2. stupně základní školy. První část monografie je teoretická a zabývá se problematikou nadaných žáků – definicí nedání, možnostmi identifikace nadaných žáků, druhy nadání, problémy nadaných žáků ve školní praxi. V praktické části je věnována pozornost teorii různých strategií při řešení určitých typů matematických úloh, jako jsou úlohy rovnicového typu či logické úlohy. Na konkrétních případech jsou demonstrovány různé typy nadání a jejich různé projevy v matematice, dále jsou analyzovány různé přístupy nadaných žáků k řešení matematických úloh.
Abstract (in English)
The monograph deals with different ways of solving word problems by first and second degree pupils. The first part of the book is theoretical and deals with the issue of gifted pupils - with definition of the gift, possibilities of identification of gifted pupils, types of gifts, problems of gifted pupils in school practice. In the practical part of the book, attention is paid to the theory of different solution strategies in algebraic tasks and logical tasks. Various types of gift are demonstrated on concrete cases. Different ways of solving are shown.
PrintDisplayed: 29/3/2024 00:19