LÉTALOVÁ, Jana. Činitelé ovlivňující biofilní orientaci učitele a jeho přístup k (environmentální) výchově - přehled problematiky (Factors influencing teacher's biophilic orientation and his/her approach to (environmental) education - review of the issue). e-Pedagogium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019, vol. 19, No 1, p. 26-36. ISSN 1213-7758. Available from: https://dx.doi.org/10.5507/epd.2019.003.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Činitelé ovlivňující biofilní orientaci učitele a jeho přístup k (environmentální) výchově - přehled problematiky
Name in Czech Činitelé ovlivňující biofilní orientaci učitele a jeho přístup k (environmentální) výchově - přehled problematiky
Name (in English) Factors influencing teacher's biophilic orientation and his/her approach to (environmental) education - review of the issue
Authors LÉTALOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition e-Pedagogium, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2019, 1213-7758.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00110264
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5507/epd.2019.003
Keywords (in Czech) biofilní orientace; biofilní vzdělávání; environmentální výchova; ekologická krize
Keywords in English biophile orientation; biophile education; environmental education; ecological crisis
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 14/4/2020 08:16.
Abstract
Předložený text je původní přehledovou studií, ve které autorka poukazuje na závažnost globální ekologické krize a zdůrazňuje potřebu biofilně orientované výchovy a vzdělávání jako jedné z cest k jejímu překonání. Studie systematizuje rozmanité zahraniční i domácí teoretické a výzkumné poznatky z této oblasti, které strukturuje do čtyř základních domén. První z nich reflektuje psychologicko-pedagogické aspekty našeho vztahu k přírodě, ve druhé doméně je kladen důraz na významné životní zkušenosti, které ovlivňují biofilní jednání. Třetí doména je věnována psychologicko-sociální rovině biofilního jednání a poslední doména představuje a diskutuje efektivitu školní environmentální výchovy jako nástroje celkové modifikace lidského jednání.
Abstract (in English)
The submitted text is an original review study in which the author points out the importance of the global ecological crisis and emphasizes the need for biophile education as a possible way to overcome the crisis. The study systematizes various foreign and Czech theoretical and research findings in this area, which are structured into four domains. The first one reflects the psychological-pedagogical aspects of our relation to the nature, the second domain concentrates on significant life experiences which motivate our biophile behaviour, the third domain deals with the psychological-social aspects of the biophile behaviour and the last domain discusses the effectivity of school environmental education as a tool of modification of human behaviour in general.
PrintDisplayed: 25/8/2024 01:43