2019
The power of red : The influence of colour on evaluation and failure – A replication
FIKRLOVÁ, Jana, Lenka ČECHOVÁ, Tereza LEBEDOVÁ, Patrik PÝCHA, Alena ŠEŠULKOVÁ et. al.Základní údaje
Originální název
The power of red : The influence of colour on evaluation and failure – A replication
Autoři
FIKRLOVÁ, Jana (203 Česká republika, domácí), Lenka ČECHOVÁ (203 Česká republika, domácí), Tereza LEBEDOVÁ (203 Česká republika, domácí), Patrik PÝCHA (203 Česká republika, domácí), Alena ŠEŠULKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Jakub PROCHÁZKA (203 Česká republika, domácí) a Martin VACULÍK (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Acta Psychologica, Amsterdam, Elsevier, 2019, 0001-6918
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Nizozemské království
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 1.380
Kód RIV
RIV/00216224:14230/19:00110267
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000483659800016
Klíčová slova anglicky
Red colour; Achievement context; Failure; Replication
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 9. 2019 08:02, doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D.
Anotace
V originále
This replication of a study by >Rutchick, Slepian, and Ferris (2010) examines the influence of the colour of a pen on the activation of associations with failure and the focus on errors. We assigned two tasks to 198 students who completed them using either a red or a blue pen. The students were instructed to complete several word stems in the first task. In the second, we asked them to mark mistakes in a text. The participants using red pens completed significantly more word stems with words associated with failure than those using blue pens. The participants using red pens also marked significantly more mistakes in a text than those using blue pens. Our results support the findings of the original study and the hypothesized influence of the colour red in inducing a higher activation of associations with failure and a heightened focus on mistakes. Our study further contributes to research in this area in that it takes into account the participants' field of study and creates an explicit achievement context in which the observed phenomenon is most prevalent.
Návaznosti
MUNI/A/0880/2017, interní kód MU |
|