FIKRLOVÁ, Jana, Lenka ČECHOVÁ, Tereza LEBEDOVÁ, Patrik PÝCHA, Alena ŠEŠULKOVÁ, Jakub PROCHÁZKA a Martin VACULÍK. The power of red : The influence of colour on evaluation and failure – A replication. Acta Psychologica. Amsterdam: Elsevier, 2019, roč. 198, July, s. 1-5. ISSN 0001-6918. doi:10.1016/j.actpsy.2019.102873.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The power of red : The influence of colour on evaluation and failure – A replication
Autoři FIKRLOVÁ, Jana (203 Česká republika, domácí), Lenka ČECHOVÁ (203 Česká republika, domácí), Tereza LEBEDOVÁ (203 Česká republika, domácí), Patrik PÝCHA (203 Česká republika, domácí), Alena ŠEŠULKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Jakub PROCHÁZKA (203 Česká republika, domácí) a Martin VACULÍK (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Acta Psychologica, Amsterdam, Elsevier, 2019, 0001-6918.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Nizozemsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW článek v databázi ScienceDirect
Impakt faktor Impact factor: 1.380
Kód RIV RIV/00216224:14230/19:00110267
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.actpsy.2019.102873
UT WoS 000483659800016
Klíčová slova anglicky Red colour; Achievement context; Failure; Replication
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D., učo 99533. Změněno: 19. 9. 2019 08:02.
Anotace
This replication of a study by >Rutchick, Slepian, and Ferris (2010) examines the influence of the colour of a pen on the activation of associations with failure and the focus on errors. We assigned two tasks to 198 students who completed them using either a red or a blue pen. The students were instructed to complete several word stems in the first task. In the second, we asked them to mark mistakes in a text. The participants using red pens completed significantly more word stems with words associated with failure than those using blue pens. The participants using red pens also marked significantly more mistakes in a text than those using blue pens. Our results support the findings of the original study and the hypothesized influence of the colour red in inducing a higher activation of associations with failure and a heightened focus on mistakes. Our study further contributes to research in this area in that it takes into account the participants' field of study and creates an explicit achievement context in which the observed phenomenon is most prevalent.
Návaznosti
MUNI/A/0880/2017, interní kód MUNázev: Faktory ovlivňující výkon a postoje pracovníků: důkazy o kauzalitě
Investor: Masarykova univerzita, Grantová agentura MU, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 17. 10. 2021 04:50