JURDA, Mikoláš, Petra URBANOVÁ a Jiří CHMELÍK. Digital restoration of fragmentary human skeletal remains: Testing the feasibility of virtual reality. Journal of Forensic and Legal Medicine. Oxford: Elsevier Science, roč. 66, AUG 2019, s. 50-57. ISSN 1752-928X. doi:10.1016/j.jflm.2019.06.005. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Digital restoration of fragmentary human skeletal remains: Testing the feasibility of virtual reality
Autoři JURDA, Mikoláš (203 Česká republika, garant, domácí), Petra URBANOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Jiří CHMELÍK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Journal of Forensic and Legal Medicine, Oxford, Elsevier Science, 2019, 1752-928X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 30501 Forensic science
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.302
Kód RIV RIV/00216224:14310/19:00110276
Organizační jednotka Přírodovědecká fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.jflm.2019.06.005
UT WoS 000477943900008
Klíčová slova česky fragmentace; restaurace; poranění kostí; virtuální realita
Klíčová slova anglicky Fragmentation; Reassembly; Skeletal injuries; Virtual approach; Virtual reality
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Marie Šípková, DiS., učo 437722. Změněno: 11. 5. 2020 15:57.
Anotace
Experts in forensic anthropology and medicine have become gradually accustomed to examining components of the human body in the virtual workspace. While the computer-assisted approach offers numerous benefits, the interactions with digital three-dimensional biological objects are often problematic, particularly if conducted with mouse, keyboard and flat-panel screen. The study focusses on feasibility of a virtual reality (VR) system for virtual restoration of fragmentary skeletal remains. The VR system was confronted with three cases of fragmentary remains. The cases were reassembled manually by twenty participants using a HTC Vive headset combined with an in-house application A.R.T. The same task was performed using a CloudCompare software in conjunction with a desktop peripheral. The two systems were compared in terms of time efficiency, the geometric properties of the resulting restorations, and convenience of use. Restoration using the VR system took approximately half the time the desktop set-up did. The VR system also yielded a lower error rate when a severely fragmented skull was reassembled. Ultimately, although the efficiency of the reassembling was shown to be strongly dependent on the operator's experience, the use of the VR system balanced out the uneven levels of proficiency in computer graphics. The current generation of virtual reality headsets has a strong potential to facilitate and improve tasks relating to the virtual restoration of fragmented skeletal remains. A VR system offers an intuitive digital working environment which is less affected by an operator's computer skills and practical understanding of the technology than the desktop systems are.
Návaznosti
MUNI/A/1198/2017, interní kód MUNázev: Základní a aplikovaný výzkum kraniofaciálního komplexu člověka
Investor: Masarykova univerzita, Základní a aplikovaný výzkum kraniofaciálního komplexu člověka, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/A/1400/2018, interní kód MUNázev: Rozvoj aplikačního potenciálu morfologických znaků obličeje člověka
Investor: Masarykova univerzita, Rozvoj aplikačního potenciálu morfologických znaků obličeje člověka, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 15:19