SYSLOVÁ, Zora. The relation between reflection and the quality of a preschool teacher’s education performance. International Journal of Child Care and Education Policy. Korea: Springer Open, 2019, vol. 13, No 1, p. 1-21. ISSN 1976-5681. Available from: https://dx.doi.org/10.1186/s40723-019-0060-y.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The relation between reflection and the quality of a preschool teacher’s education performance
Name in Czech Vztah mezi reflexí a kvalitou pedagogického výkonu učitele mateřské školy
Authors SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition International Journal of Child Care and Education Policy, Korea, Springer Open, 2019, 1976-5681.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Republic of Korea
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00110279
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.1186/s40723-019-0060-y
UT WoS 000477969000001
Keywords (in Czech) Kvalifikace; kvalita; reflexe; pedagogický výkon; učitelé mateřských škol
Keywords in English Qualification; Quality; Reflection; Education performance; Preschool teachers
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 5/3/2020 08:35.
Abstract
Many developed countries have been concentrating lately on the quality of preschool education. Generally, what is considered one of the most important aspects of quality preschool education is quality teaching performance, which has been focused on in many research studies. Research also investigates the level of reflection in preschool teachers, especially in relation to their professional development. However, none of the research studies have, so far, focused on observing the relationship between the two phenomena. We carried out a multiple case study to investigate the relationship between the quality of reflection and the quality of teachers´ performance. Eight preprimary teachers were video-recorded in their work, and subsequently, in-depth interviews were conducted. During the interviews, we used stimulated recall over selected video sequences, focusing specifically on selected aims of education. The findings indicate that teachers with a higher quality of reflection reached higher quality in the selected areas of teachers’ performance. The results also showed that the teachers with a university degree reached higher quality performance. The findings can contribute to the discussion on the professional development support of preschool teachers and can initiate a discussion on the need to examine the university preparation programmes for these teachers.
Abstract (in Czech)
Mnohé vyspělé země řeší v posledních letech kvalitu předškolního vzdělávání. Obecně je za jeden z nejdůležitějších aspektů kvalitního předškolního vzdělávání považován kvalitní pedagogický výkon učitele. Ten byl sledován v řadě výzkumů. V posledních letech je výzkum často věnován také sledování úrovně reflexe učitelů mateřských škol zejména v souvislosti s jejich profesním rozvojem. Doposud žádný z výzkumů se však nevěnoval sledování vztahu mezi těmito dvěma fenomény. Využili jsme mnohočetné případové studie, abychom se pokusili identifikovat, zda existuje vztah mezi kvalitou reflexe a kvalitou pedagogického výkonu. Pořídili jsme videozáznamy předškolního vzdělávání u osmi učitelů mateřských škol, se kterými jsme následně vedli hloubkové rozhovory. Při realizaci hloubkových rozhovorů jsme využili stimulované vybavování nad vybranými videosekvencemi, které směřovaly ke sledování zvolených cílů vzdělávání. Výsledky ukázaly, že učitelé s vyšší kvalitou reflexe dosahovali také vyšší kvality pedagogického výkonu ve vybraných oblastech. Naopak učitelé s nižší kvalitou reflexe, dosáhli také nižší kvality pedagogického výkonu. Z výsledků také vyplynulo, že vyšší kvality dosáhly učitelky s vysokoškolským vzděláním. Zjištění mohou přispět k diskuzi o podpoře profesního rozvoje učitelů mateřských škol, případně podnítit diskuzi o potřebě přípravy učitelů mateřských škol na vysokoškolské úrovni.
PrintDisplayed: 21/9/2024 17:13