ALEXA, Michael. Kolotoč a varšavské ghetto. Poznámka k migraci motivu od Czesława Miłosze k Marku Bieńczykovi (Merry-go-round and Warsaw ghetto. On migration of the motif from Czesław Miłosz to Marek Bieńczyk). In Natřeno na růžovo. Idyla, idylično a ideál v literatuře, 25.–26. 4. 2019, AV ČR, Brno. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kolotoč a varšavské ghetto. Poznámka k migraci motivu od Czesława Miłosze k Marku Bieńczykovi
Name (in English) Merry-go-round and Warsaw ghetto. On migration of the motif from Czesław Miłosz to Marek Bieńczyk
Authors ALEXA, Michael.
Edition Natřeno na růžovo. Idyla, idylično a ideál v literatuře, 25.–26. 4. 2019, AV ČR, Brno, 2019.
Other information
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60206 Specific literatures
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Keywords (in Czech) Kolotoč; Varšavské ghetto; Idyla; Marek Bieńczyk; Czesław Miłosz; Campo di Fiori; Sanatorium Tworki; Hanna Krall
Keywords in English Merry-go-round; Warsaw Ghetto; Idyll; Marek Bieńczyk; Czesław Miłosz; Campo di Fiori; Tworki; Hanna Krall
Tags RIV - zkontrolováno
Changed by Changed by: Mgr. Michael Alexa, učo 362454. Changed: 12/2/2020 10:49.
Abstract (in Czech)
Příspěvek se zaměřuje na migraci reálného motivu kolotoče u zdi varšavského ghetta na náměstí Krasińského v polské literatuře 20. století. Odhlíží od vývojového zřetele a postihuje typovou škálu využití tohoto motivu; od motivu využitého na mimetické bázi v literatuře faktu (Hanna Krallová, Stihnout to před pánem Bohem), přes metonymické využití motivu v poezii jako estetického principu (Czesław Miłosz, Campo di Fiori) po interpretační klíč v románu (Marek Bieńczyk, Sanatorium Tworki).
Abstract (in English)
This paper sets on migration of real motif of merry-go-round by wall of Warsaw ghetto on Krasiński square in polish literature of 20th century. It ignores its development and characterizes types of use of the motif; from motif used on mimetic basis in non-fiction (Hanna Krall, Zdążyć to przed panem Bogiem), metonymical use of the motif in poetry as an aesthetical principle (Czesław Miłosz, Campo di Fiori) to a interpretional key in a novel (Marek Bieńczyk, Sanatorium Tworki).
PrintDisplayed: 20/4/2024 01:17