SEIDL, Jan. „Najdu mladého přítele, přírodu milujícího?“ Kulturněantropologický pohled na inzerci v meziválečném homosexuálním tisku. Český lid. Academia, roč. 106, č. 2, s. 157-178. ISSN 0009-0794. doi:10.21104/CL.2019.2.02. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název „Najdu mladého přítele, přírodu milujícího?“ Kulturněantropologický pohled na inzerci v meziválečném homosexuálním tisku
Název anglicky ‘Will I find a young friend, one who loves nature?’ A cultural-anthropological perspective on personal ads in interwar homosexual press
Autoři SEIDL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Český lid, Academia, 2019, 0009-0794.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.094 v roce 2012
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00110303
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.21104/CL.2019.2.02
Klíčová slova česky kulturní antropologie; znak; deixe; pramen; seznamovací inzeráty; první republika; homosexualita
Klíčová slova anglicky cultural anthropology; sign; deixis; source; personal ads; interwar period; Czechoslovakia; homosexuality
Štítky kontrola_RIV, rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 11. 5. 2020 15:54.
Anotace
Cílem článku je prozkoumat možnosti využití seznamovacích inzerátů jako pramene v kulturně-antropologickém výzkumu. Kenkrétně je jeho obsahem návrh analýzy korpusu přes 500 inzerátů uveřejněných v letech 1931-1934 v časopise čs. homosexuální menšiny "Hlas sexuální menšiny". V článku se navrhuje pojmout tyto velmi krátké výpovědi jako znaky, kdy analýza je možná pouze na úrovni signifiantu. Též se navrhuje analýzovat některé klíčové výrazy, které se zde opakují velmi často, s využitím konceptu symbolicko-deiktického pole. Tímto způsobem je dosaženo závěru, který vrhá nové světlo na konceptuální kategorie uvažování meziválečné čs. homosexuální subkultury, které klasický historický výzkum zatím nepostřehl.
Anotace anglicky
The aim of this paper is to inquire into the possibilities of utilising personal ads as a source of cultural-anthropological research. Specifically, it proposes an analysis of a corpus of over 500 ads, published in 1931–1934 in a magazine of the Czechoslovak homosexual minority, the Voice of the Sexual Minority. It proposes to approach these very short utterances as signs, analytical work being possible only at the level of the signifier. It also proposes to analyse some crucial expressions, repeated very often in these ads, through the concept of a symbolic-deictic field. In this way, the paper reaches a conclusion that sheds new light on conceptual categories of the interwar Czechoslovak homosexual subculture, which have not yet been perceived by a classical historical research.
Návaznosti
MUNI/A/1094/2018, interní kód MUNázev: Románské jazyky a románské literatury 2019 (Akronym: ROMJAZLIT19)
Investor: Masarykova univerzita, Románské jazyky a románské literatury 2019, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 13:15