ROMÁNOVÁ, Anna, Michal RADVAN and Johan SCHWEIGL. Constitutional Aspects of Local Taxes in the Slovak Republic and in the Czech Republic. Lex Localis – Journal of Local Self-Government. Institute for Local Self-Government and Public Procurement Maribor, 2019, vol. 17, No 3, p. 591-616. ISSN 1581-5374. Available from: https://dx.doi.org/10.4335/17.3.591-616(2019).
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Constitutional Aspects of Local Taxes in the Slovak Republic and in the Czech Republic
Name in Czech Ústavní aspekty místních daní na Slovensku a v České republice
Authors ROMÁNOVÁ, Anna (703 Slovakia), Michal RADVAN (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Johan SCHWEIGL (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Lex Localis – Journal of Local Self-Government, Institute for Local Self-Government and Public Procurement Maribor, 2019, 1581-5374.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50501 Law
Country of publisher Slovenia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Open Acces časopisu
Impact factor Impact factor: 0.688
RIV identification code RIV/00216224:14220/19:00110305
Organization unit Faculty of Law
Doi http://dx.doi.org/10.4335/17.3.591-616(2019)
UT WoS 000477968600010
Keywords (in Czech) místní daň; místní poplatek; Slovensko; Česká republika; ústava; Evropská charta územní samosprávy
Keywords in English local tax; local charge; Slovak Republic; Czech Republic; constitution; European Charter of Local Self-Government
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petr Hudeček, učo 144123. Changed: 13/5/2020 12:59.
Abstract
The main aim of the paper is to analyze the constitutional backgrounds of the local taxes´ legal regulation, assessment, and collection in the Slovak Republic and the Czech Republic. The paper starts with the general constitutional regulation of taxes and continues with the critical analyses of local taxes´ regulation and application in both countries. It follows the legal power of legal norms, starting with the international aspects – the European Charter of Local Self-Government, continuing with the constitutional issues and finishing with the statutory regulation of local taxes. The first part of the hypothesis that even if the constitutional regulation in these countries is very different and gives different opportunities for the local taxes adoptions both in national Parliaments and in local councils, the practice in both countries is very similar, was (with a small difference in the actual use of given possibilities to adjust the real property tax revenues by the municipalities, which speaks in favour of the Slovak ones compared to the Czech) confirmed. However, the second part of the hypothesis that in both countries local self-government units do have adequate powers to impose and collect local taxes was rejected. In the conclusion, the comparison between the Czech Republic and the Slovak Republic is made and possible changes de lege ferenda are presented.
Abstract (in Czech)
Hlavním cílem příspěvku je analyzovat ústavní základy právní úpravy, vyměření a výběru místních daní ve Slovenské republice a v České republice. Článek začíná obecnou ústavní regulací daní a pokračuje kritickou analýzou regulace a aplikace místních daní v obou zemích. Vychází z právní síly právních norem, počínaje mezinárodními aspekty - Evropskou chartou místní samosprávy, pokračující v ústavních otázkách a končící zákonnou úpravou místních daní. První část hypotézy, že i když je ústavní regulace v těchto zemích velmi odlišná a dává různé příležitosti pro přijímání místních daní jak v národních parlamentech, tak v místních zastupitelstvech, je praxe v obou zemích velmi podobná (s malými rozdíly ve skutečném využití možností úpravy příjmů z daně z nemovitých věcí obcemi, které hovoří ve prospěch Slovenska oproti ČR), byla potvrzena. Druhá část hypotézy, že v obou zemích mají jednotky místní samosprávy dostatečné pravomoci ukládat a vybírat místní daně, byla zamítnuta. V závěru je provedeno srovnání mezi Českou republikou a Slovenskou republikou a jsou uvedeny možné změny de lege ferenda.
PrintDisplayed: 8/5/2024 10:21