J
2019
„Už to dál nešlo“ : meziškolní mobilita ve středním odborném vzdělávání zpětným pohledem žáků
HLAĎO, Petr a Klára ŠLAPALOVÁ
Základní údaje
Originální název
„Už to dál nešlo“ : meziškolní mobilita ve středním odborném vzdělávání zpětným pohledem žáků
Název anglicky
“No other Option” : Inter-School Mobility in Middle Vocational Schooling as Seen with Hindsight by Pupils
Autoři
HLAĎO, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Klára ŠLAPALOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Pedagogika, Univerzita Karlova, 2019, 0031-3815
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/19:00110308
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
meziškolní mobilita; non-normativní přestup; reaktivní změna školy; střední odborné vzdělávání
Klíčová slova anglicky
inter-school mobility; non-normative transfer; reactive change of school; middle vocational education
V originále
Aktuálním problémem ve středním odborném školství je narůstající meziškolní mobilita žáků. Cílem studie je proto zjistit příčiny vedoucí k reaktivním non-normativním přestupům žáků na jinou střední školu, dále identifikovat strategie žáků a jejich dopady na meziškolní mobilitu. Zvolen byl kvalitativní přístup s využitím metody ohniskových skupin a polostrukturovaných rozhovorů. Sběr dat proběhl v říjnu 2017 a respondenty bylo 31 žáků, kteří v průběhu svého středoškolského vzdělávání alespoň jedenkrát změnili školu z jiného důvodu než změny bydliště. Ve studii je zachycena a objasněna meziškolní mobilita žáků jako vývojový proces, jehož kořeny mohou u některých žáků zasahovat až do kariérového rozhodování na základní škole, dále byly popsány dvě kategorie možných příčin meziškolní mobility a především odkryty neefektivní žákovské strategie, které mohou vést k reaktivním non-normativním přestupům na jinou střední školu. V závěru jsou nastíněna doporučení pro pedagogickou praxi.
Anglicky
One current problem in middle vocational education is the growing number of pupils moving between schools. Th e study aims to ascertain the reasons behind reactive non-normative moves by pupils to another middle school, and also to identify the strategies of pupils and their eff ects on inter-school mobility. A qualitative approach was chosen using the methods of focus groups and semi-structured interviews. Th e collection of the data took place in October 2016 and the respondents were 31 pupils who had changed schools at least once in the course of their middleschool education for a reason other than moving house. In the study inter-school mobility is identifi ed and explored as a developmental process with roots that in the case of some students may go back to career decisions made at basic school. Two categories of possible reasons for inter school mobility are described and there is discussion of identifi ed ineff ective pupil strategies that can lead to reactive non-normative moves to another middle schools. Recommendations for teacher practise are outlined in the conclusion.
Návaznosti
MUNI/A/1357/2018, interní kód MU | Název: Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení: | Investor: Masarykova univerzita, Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty |
|
Zobrazeno: 15. 11. 2024 04:05