J 2019

„Už to dál nešlo“ : meziškolní mobilita ve středním odborném vzdělávání zpětným pohledem žáků

HLAĎO, Petr a Klára ŠLAPALOVÁ

Základní údaje

Originální název

„Už to dál nešlo“ : meziškolní mobilita ve středním odborném vzdělávání zpětným pohledem žáků

Název anglicky

“No other Option” : Inter-School Mobility in Middle Vocational Schooling as Seen with Hindsight by Pupils

Autoři

HLAĎO, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Klára ŠLAPALOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Pedagogika, Univerzita Karlova, 2019, 0031-3815

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00110308

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

meziškolní mobilita; non-normativní přestup; reaktivní změna školy; střední odborné vzdělávání

Klíčová slova anglicky

inter-school mobility; non-normative transfer; reactive change of school; middle vocational education

Štítky

rivok

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2020 17:55, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

ORIG EN

V originále

Aktuálním problémem ve středním odborném školství je narůstající meziškolní mobilita žáků. Cílem studie je proto zjistit příčiny vedoucí k reaktivním non-normativním přestupům žáků na jinou střední školu, dále identifikovat strategie žáků a jejich dopady na meziškolní mobilitu. Zvolen byl kvalitativní přístup s využitím metody ohniskových skupin a polostrukturovaných rozhovorů. Sběr dat proběhl v říjnu 2017 a respondenty bylo 31 žáků, kteří v průběhu svého středoškolského vzdělávání alespoň jedenkrát změnili školu z jiného důvodu než změny bydliště. Ve studii je zachycena a objasněna meziškolní mobilita žáků jako vývojový proces, jehož kořeny mohou u některých žáků zasahovat až do kariérového rozhodování na základní škole, dále byly popsány dvě kategorie možných příčin meziškolní mobility a především odkryty neefektivní žákovské strategie, které mohou vést k reaktivním non-normativním přestupům na jinou střední školu. V závěru jsou nastíněna doporučení pro pedagogickou praxi.

Anglicky

One current problem in middle vocational education is the growing number of pupils moving between schools. Th e study aims to ascertain the reasons behind reactive non-normative moves by pupils to another middle school, and also to identify the strategies of pupils and their eff ects on inter-school mobility. A qualitative approach was chosen using the methods of focus groups and semi-structured interviews. Th e collection of the data took place in October 2016 and the respondents were 31 pupils who had changed schools at least once in the course of their middleschool education for a reason other than moving house. In the study inter-school mobility is identifi ed and explored as a developmental process with roots that in the case of some students may go back to career decisions made at basic school. Two categories of possible reasons for inter school mobility are described and there is discussion of identifi ed ineff ective pupil strategies that can lead to reactive non-normative moves to another middle schools. Recommendations for teacher practise are outlined in the conclusion.

Návaznosti

MUNI/A/1357/2018, interní kód MU
Název: Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
Zobrazeno: 15. 11. 2024 04:05