HLAĎO, Petr and Klára ŠLAPALOVÁ. „Už to dál nešlo“ : meziškolní mobilita ve středním odborném vzdělávání zpětným pohledem žáků (“No other Option” : Inter-School Mobility in Middle Vocational Schooling as Seen with Hindsight by Pupils). Pedagogika. Univerzita Karlova, 2019, roč. 69, No 5, p. 147-164. ISSN 0031-3815.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „Už to dál nešlo“ : meziškolní mobilita ve středním odborném vzdělávání zpětným pohledem žáků
Name (in English) “No other Option” : Inter-School Mobility in Middle Vocational Schooling as Seen with Hindsight by Pupils
Authors HLAĎO, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Klára ŠLAPALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Pedagogika, Univerzita Karlova, 2019, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00110308
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) meziškolní mobilita; non-normativní přestup; reaktivní změna školy; střední odborné vzdělávání
Keywords in English inter-school mobility; non-normative transfer; reactive change of school; middle vocational education
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 6/4/2020 17:55.
Abstract
Aktuálním problémem ve středním odborném školství je narůstající meziškolní mobilita žáků. Cílem studie je proto zjistit příčiny vedoucí k reaktivním non-normativním přestupům žáků na jinou střední školu, dále identifikovat strategie žáků a jejich dopady na meziškolní mobilitu. Zvolen byl kvalitativní přístup s využitím metody ohniskových skupin a polostrukturovaných rozhovorů. Sběr dat proběhl v říjnu 2017 a respondenty bylo 31 žáků, kteří v průběhu svého středoškolského vzdělávání alespoň jedenkrát změnili školu z jiného důvodu než změny bydliště. Ve studii je zachycena a objasněna meziškolní mobilita žáků jako vývojový proces, jehož kořeny mohou u některých žáků zasahovat až do kariérového rozhodování na základní škole, dále byly popsány dvě kategorie možných příčin meziškolní mobility a především odkryty neefektivní žákovské strategie, které mohou vést k reaktivním non-normativním přestupům na jinou střední školu. V závěru jsou nastíněna doporučení pro pedagogickou praxi.
Abstract (in English)
One current problem in middle vocational education is the growing number of pupils moving between schools. Th e study aims to ascertain the reasons behind reactive non-normative moves by pupils to another middle school, and also to identify the strategies of pupils and their eff ects on inter-school mobility. A qualitative approach was chosen using the methods of focus groups and semi-structured interviews. Th e collection of the data took place in October 2016 and the respondents were 31 pupils who had changed schools at least once in the course of their middleschool education for a reason other than moving house. In the study inter-school mobility is identifi ed and explored as a developmental process with roots that in the case of some students may go back to career decisions made at basic school. Two categories of possible reasons for inter school mobility are described and there is discussion of identifi ed ineff ective pupil strategies that can lead to reactive non-normative moves to another middle schools. Recommendations for teacher practise are outlined in the conclusion.
Links
MUNI/A/1357/2018, interní kód MUName: Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 1/5/2024 17:53