J 2019

Becoming a Global Citizen through Participation in the Global Storylines Program

KŘEPELKOVÁ, Šárka; Jan ČINČERA a Roman KROUFEK

Základní údaje

Originální název

Becoming a Global Citizen through Participation in the Global Storylines Program

Autoři

KŘEPELKOVÁ, Šárka (203 Česká republika, domácí); Jan ČINČERA (203 Česká republika, domácí) a Roman KROUFEK (203 Česká republika)

Vydání

Sustainability, Basel, MDPI, 2019, 2071-1050

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 2.576

Kód RIV

RIV/00216224:14230/19:00110311

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000485230200167

EID Scopus

2-s2.0-85070372949

Klíčová slova anglicky

educational drama; education for sustainable development; global citizenship education; Global Storylines

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 3. 2020 14:56, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

This study investigates the effect of the Global Storylines educational program which aims to increase primary school students’ sustainability competences and their awareness of global problems. To obtain the data, we organized seven focus groups with a total of 52 students (25 girls, 27 boys) of an average age of 8.55 years, and conducted 7 interviews with 8 teachers (all women). The findings demonstrate the program’s likely effect on students’ improved inter- and intra-personal skills, better social climate in the classes, and students’ increased sensitivity to global issues noticeable in local communities. However, the program’s effect on student self-efficacy in mitigating the presented issues in real life does not seem to be supported. Further, this study analyzes the constraints perceived by the teachers in implementing the program in primary schools. The teachers found the program rather time-consuming and the topic more appropriate for older students. Finally, the study discusses the implications of these results for implementing and running the program in the future.

Návaznosti

CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000672, interní kód MU
Název: CIVIS: zaostřeno na občanské a sociální kompetence (Akronym: CIVIS)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, CIVIS: zaostřeno na občanské a sociální kompetence, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání

Přiložené soubory