KOMÁREK, Libor. Career Management Skills – důležitost jejich aplikace a možnosti měření (Career Management Skills - the importance of their application and possibilities of measurement). Kariérové poradenstvo v teórii a praxi. 2019, vol. 2019, No 15, p. 6-17. ISSN 1338-8231.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Career Management Skills – důležitost jejich aplikace a možnosti měření
Name in Czech Career Management Skills – důležitost jejich aplikace a možnosti měření
Name (in English) Career Management Skills - the importance of their application and possibilities of measurement
Authors KOMÁREK, Libor (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Kariérové poradenstvo v teórii a praxi, 2019, 1338-8231.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50101 Psychology
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00110316
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) CMS; kariérní kompetence; kariérní vzdělávání; měření kompetencí
Keywords in English CMS; career competencies; career learning; measuring of competences
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Libor Komárek, Ph.D., učo 376302. Changed: 4/3/2020 10:29.
Abstract
V dnešní měnící se době už nestačí být vybaven potřebnými dovednostmi jen při vstupu na trh práce, ale důraz je kladen i na kompetence potřebné k efektivnímu udržení se v něm. Článek je přehledovou studií, která se soustředí právě na tyto kariérní kompetence (career management skills) s důrazem na oblast aplikace v celoživotním vzdělávání, resp. na oblast získávání CMS na vysokých školách. Nejprve definujeme CMS, následně se zaměřujeme na jejich přínosy a možnosti aplikace ve vzdělávání. Další část se zabývá již existujícími kompetenčními rámci pracujícími se CMS a rozporuje možnost vzniku jednoho rámce společného z důvodu národně podmíněných rozdílností. V poslední části se článek zaměřuje na složitost evaluace a měření CMS a navrhuje rozvoj dostatečně metodologicky kvalitních výzkumů a v našem národním kontextu, příp. konstrukci nástroje sloužícího k porovnání výstupů jednotlivých aktivit na CMS zaměřených. Cílem článku není podat vyčerpávající výčet literatury na toto téma napsané, ale spíše představit možnosti a limity celého konceptu CMS, jeho aplikace a měření.
Abstract (in English)
To be equipped with needed skills is not enough only in a moment of a transition and an entrance to the labour market, it is needed to have an ability to stay inside it effectively. This article is a review study; which main objects are these career competences (career management skills) with a special accent on long-life learning area, respectively accent on the acquisition of these skills at universities. First, we define CMS, next we focus on their benefits and opportunities of application in education and learning. Next part describes the existing competences frameworks, which work with CMS and discuss the possibility of creating the one common framework. In the last part of the article, we focus on the obstacles of evaluation and measurement of these competences and discusses needs of more research with strong methodology and construction of tool helps with measurement and evaluation of outcomes from CMS activities.
PrintDisplayed: 20/8/2024 17:27