Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1548482, author = {Hloušková, Lenka}, article_location = {Praha}, article_number = {2}, keywords = {career advisory service; social justice; pupils in vocational education; higher secondary education}, language = {cze}, issn = {0031-3815}, journal = {Pedagogika}, title = {Využívání služeb kariérového poradenství žáky středních odborných škol}, url = {https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1275}, volume = {69}, year = {2019} }
TY - JOUR ID - 1548482 AU - Hloušková, Lenka PY - 2019 TI - Využívání služeb kariérového poradenství žáky středních odborných škol JF - Pedagogika VL - 69 IS - 2 SP - 199-212 EP - 199-212 PB - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta SN - 00313815 KW - career advisory service KW - social justice KW - pupils in vocational education KW - higher secondary education UR - https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1275 L2 - https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1275 N2 - Význam služeb kariérového poradenství je obvykle spojován s jednotlivci, ale v této studii je pozornost zaměřena na jeden ze společenských cílů těchto služeb, konkrétně na otázku, jak mohou služby kariérového poradenství přispívat k sociální spravedlnosti ve společnosti. Cílem je identifikovat roli služeb kariérového poradenství při střetu se sociálními nerovnostmi. Metoda: Text vychází z dat sbíraných dotazníkem v průběhu března a dubna 2018 mezi žáky posledních ročníků denní formy studia na středních odborných učilištích a středních odborných školách v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji. Role kariérového poradenství jsou rozkrývány na základě charakteristik žáků a statisticky významných rozdílů mezi těmi, kteří služeb využili, a těmi, kteří služeb nevyužili, stejně tak jako s oporou o korelace mezi pohlavím, subjektivním hodnocením vzdělávacích výsledků, typem ukončení studia, vzdělávacími aspiracemi a využíváním služeb. Výsledky: Z 3096 respondentů se s odborníkem radilo 14 % žáků. Častěji služeb využili žáci, kteří v průběhu svého studia změnili školu, kteří hodnotili své studijní výsledky prvními stupni klasifikační stupnice, deklarovali zlepšování studijních výsledků v průběhu studia, a ti, kteří mají představu o své studijní nebo/i pracovní budoucnosti. Naopak žáci, kteří hodnotí své studijní výsledky jako dostatečné nebo nejsou se svými výsledky spokojení, častěji plánují využít služeb odborníka. Jednorázově poradce vyhledali častěji ti, kteří nespojují svou budoucnost s dosavadním oborem studia, ale mají aspiraci dosáhnout vyššího stupně vzdělání, než které právě končí. Závěr: Uvedená zjištění naznačují, že kariérové poradenství má potenciál přispívat k sociální spravedlnosti prostřednictvím tří rolí, které se odvíjí od charakteristik žáků-klientů a jejich důvodů vyhledání služby. ER -
HLOUŠKOVÁ, Lenka. Využívání služeb kariérového poradenství žáky středních odborných škol (Th e Use of Career Advisory Services by Students at Middle Vocational Schools). \textit{Pedagogika}. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2019, vol.~69, No~2, p.~199-212. ISSN~0031-3815.
|