Detailed Information on Publication Record
2018
Jednám či je mnou jednáno? Počátky happeningu ve vztahu k loutkovým scénám
KUBART, TomášBasic information
Original name
Jednám či je mnou jednáno? Počátky happeningu ve vztahu k loutkovým scénám
Name in Czech
Jednám či je mnou jednáno? Počátky happeningu ve vztahu k loutkovým scénám
Name (in English)
Do I do or it's doing by me? The beginnings of happening in relation to puppet scenes
Authors
KUBART, Tomáš
Edition
Loutkář, Praha, Spolek pro vydávání časopisu Loutkář, 2018, 1211-4065
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
happening; loutky
Keywords in English
happenings; puppets
Změněno: 6/8/2019 20:33, Mgr. Tomáš Kubart, Ph.D.
V originále
V roce 1967 vyšel ve speciálním čísle časopisu Scénografie text italského badatele Bruna Argenziana Happeningy a avantgardní loutkové scény.2 Celé číslo Scénografie neslo podtitul Experimentální divadlo – happening a tehdejšího československého čtenáře seznámilo vůbec poprvé odborněji s problematikou happeningu, jehož fenomén se oficiálně objevil v newyorských galeriích celé desetiletí před zmiňovaným číslem. V předloženém textu se pokusím vysvětlit počátky happeningu jakožto fenoménu i pojmu a odkrýt základní terminologické problémy, jakož i důležitou otázku teoretickou; je účastník happeningu aktérem, hercem, či zaměnitelným participantem, na jehož vůli nezáleží, neboť pouze sleduje pokyny, jež mu do scénária (partitury) vložil happener, a stává se tedy jakousi „loutkou“?
In English
In 1967, a special issue of the Scenography magazine published the text of the Italian researcher Bruno Argenzian Happeninga and the avant-garde puppet scene.2 The whole issue of the Scenography was subtitled Experimental Theater - Happening. a decade before that number. In this text I will try to explain the beginnings of happening as a phenomenon and concept and to reveal basic terminological problems as well as an important theoretical question; is the actor an actor, actor, or interchangeable participant whose will is not important, as he merely follows the instructions put into his script (score) by the happener and thus becomes a kind of "puppet"?