J 2018

Jednám či je mnou jednáno? Počátky happeningu ve vztahu k loutkovým scénám

KUBART, Tomáš

Basic information

Original name

Jednám či je mnou jednáno? Počátky happeningu ve vztahu k loutkovým scénám

Name in Czech

Jednám či je mnou jednáno? Počátky happeningu ve vztahu k loutkovým scénám

Name (in English)

Do I do or it's doing by me? The beginnings of happening in relation to puppet scenes

Authors

KUBART, Tomáš

Edition

Loutkář, Praha, Spolek pro vydávání časopisu Loutkář, 2018, 1211-4065

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

happening; loutky

Keywords in English

happenings; puppets
Změněno: 6/8/2019 20:33, Mgr. Tomáš Kubart, Ph.D.

Abstract

V originále

V roce 1967 vyšel ve speciálním čísle časopisu Scénografie text italského badatele Bruna Argenziana Happeningy a avantgardní loutkové scény.2 Celé číslo Scénografie neslo podtitul Experimentální divadlo – happening a tehdejšího československého čtenáře seznámilo vůbec poprvé odborněji s problematikou happeningu, jehož fenomén se oficiálně objevil v newyorských galeriích celé desetiletí před zmiňovaným číslem. V předloženém textu se pokusím vysvětlit počátky happeningu jakožto fenoménu i pojmu a odkrýt základní terminologické problémy, jakož i důležitou otázku teoretickou; je účastník happeningu aktérem, hercem, či zaměnitelným participantem, na jehož vůli nezáleží, neboť pouze sleduje pokyny, jež mu do scénária (partitury) vložil happener, a stává se tedy jakousi „loutkou“?

In English

In 1967, a special issue of the Scenography magazine published the text of the Italian researcher Bruno Argenzian Happeninga and the avant-garde puppet scene.2 The whole issue of the Scenography was subtitled Experimental Theater - Happening. a decade before that number. In this text I will try to explain the beginnings of happening as a phenomenon and concept and to reveal basic terminological problems as well as an important theoretical question; is the actor an actor, actor, or interchangeable participant whose will is not important, as he merely follows the instructions put into his script (score) by the happener and thus becomes a kind of "puppet"?