KUBART, Tomáš. Jednám či je mnou jednáno? Počátky happeningu ve vztahu k loutkovým scénám (Do I do or it's doing by me? The beginnings of happening in relation to puppet scenes). Loutkář. Praha: Spolek pro vydávání časopisu Loutkář, 2018, vol. 2018, No 4, p. 36-39. ISSN 1211-4065.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jednám či je mnou jednáno? Počátky happeningu ve vztahu k loutkovým scénám
Name in Czech Jednám či je mnou jednáno? Počátky happeningu ve vztahu k loutkovým scénám
Name (in English) Do I do or it's doing by me? The beginnings of happening in relation to puppet scenes
Authors KUBART, Tomáš.
Edition Loutkář, Praha, Spolek pro vydávání časopisu Loutkář, 2018, 1211-4065.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Perex textu v tištěném periodiku.
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) happening; loutky
Keywords in English happenings; puppets
Changed by Changed by: Mgr. Tomáš Kubart, Ph.D., učo 261089. Changed: 6/8/2019 20:33.
Abstract
V roce 1967 vyšel ve speciálním čísle časopisu Scénografie text italského badatele Bruna Argenziana Happeningy a avantgardní loutkové scény.2 Celé číslo Scénografie neslo podtitul Experimentální divadlo – happening a tehdejšího československého čtenáře seznámilo vůbec poprvé odborněji s problematikou happeningu, jehož fenomén se oficiálně objevil v newyorských galeriích celé desetiletí před zmiňovaným číslem. V předloženém textu se pokusím vysvětlit počátky happeningu jakožto fenoménu i pojmu a odkrýt základní terminologické problémy, jakož i důležitou otázku teoretickou; je účastník happeningu aktérem, hercem, či zaměnitelným participantem, na jehož vůli nezáleží, neboť pouze sleduje pokyny, jež mu do scénária (partitury) vložil happener, a stává se tedy jakousi „loutkou“?
Abstract (in English)
In 1967, a special issue of the Scenography magazine published the text of the Italian researcher Bruno Argenzian Happeninga and the avant-garde puppet scene.2 The whole issue of the Scenography was subtitled Experimental Theater - Happening. a decade before that number. In this text I will try to explain the beginnings of happening as a phenomenon and concept and to reveal basic terminological problems as well as an important theoretical question; is the actor an actor, actor, or interchangeable participant whose will is not important, as he merely follows the instructions put into his script (score) by the happener and thus becomes a kind of "puppet"?
PrintDisplayed: 20/8/2024 23:56