FOLETTI, Ivan. Ženy u oltáře. Nikdy? Jáhenky, vdovy a kněžky a ikonografie Matky Boží (III.–VI. století). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 77 s. Parva Convivia, sv. č. 4. ISBN 978-80-210-9113-9. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ženy u oltáře. Nikdy? Jáhenky, vdovy a kněžky a ikonografie Matky Boží (III.–VI. století)
Název česky Ženy u oltáře. Nikdy? Jáhenky, vdovy a kněžky a ikonografie Matky Boží (III.–VI. století)
Název anglicky Women at the altar. Never? Deaconesses, widows and priestesses and iconography of the Mother of God
Autoři FOLETTI, Ivan.
Vydání 1. vyd. Brno, 77 s. Parva Convivia, sv. č. 4, 2018.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-210-9113-9
Štítky Munipress
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Změněno: 12. 3. 2020 07:33.
Anotace
Jaká je a jaká byla role žen v církvi? Dnes jsou ženy, protože nemohou být vysvěcené, postavené mimo církevní hierarchii, která je složená pouze z vysvěcených osob. Ale bylo tomu tak vždy? Na tuto otázku hledá odpověď kniha „Ženy u oltáře. Nikdy?“ Kniha zahrnuje do debaty umělecká díla z období od 4. do 6. stol. zobrazující Matku Boží nebo díla objednaná ženami. Nová ikonografie, která se na nich objevuje, neznázorňuje Marii jako patricijku, či dívku bez závoje. Maria má maforium, těžký závoj vdaných žen a vdov, a později i štolu. Na základě srovnání s dalšími díly i s dobovými texty lze dojít k závěru, že se maforium a štola staly znaky vysvěcených žen. Do ikonografie Matky Boží by se tak promítly prvky označující skupinu žen, která po krátkou dobu patřila do hierarchických struktur církve.
Anotace anglicky
What is and what was the role of women in the Church? Nowadays, women cannot be ordained and are excluded from the Church hierarchy of ordained people. But has this always been the case? The book “Women at the Altar. Never?” aims to answer this question. The book brings artwork from the 4th–6th centuries, commissioned by women, and works showing the Mother of God, into the debate. The iconography that emerges does not present Mary as a patrician or girl without a veil. She has a stole and maphorion, the heavy veil of married women and widows. Comparison with contemporary texts and artwork could lead to the conclusion that these items of clothing were attributes of ordained women. Mary’s iconography would thus mirror the signs of women briefly belonging to church hierarchical structures.
VytisknoutZobrazeno: 20. 4. 2024 04:00