ČINČERA, Jan, Barbora VALEŠOVÁ, Šárka KŘEPELKOVÁ, Petra ŠIMONOVÁ a Roman KROUFEK. Place-based education from three perspectives. Environmental Education Research. Abingdon: Routledge, Taylor & Francis, 2019, roč. 25, č. 10, s. 1510-1523. ISSN 1350-4622. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/13504622.2019.1651826.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Place-based education from three perspectives
Autoři ČINČERA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí), Barbora VALEŠOVÁ (203 Česká republika, domácí), Šárka KŘEPELKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Petra ŠIMONOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Roman KROUFEK (203 Česká republika).
Vydání Environmental Education Research, Abingdon, Routledge, Taylor & Francis, 2019, 1350-4622.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 2.266
Kód RIV RIV/00216224:14230/19:00110448
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1080/13504622.2019.1651826
UT WoS 000481297100001
Klíčová slova anglicky Place-based education; community-based project; students’ participation; qualitative research
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 10. 1. 2020 08:38.
Anotace
This article examines the perception of the Czech place-based education program School for Sustainable Development from the perspectives of the participating students, teachers, and representatives of the local municipalities. The study is based on an analysis of paired or group interviews with 47 students, 7 teachers, and 6 representatives. The findings show that while the teachers perceived the process of the students’ involvement in planning and conducting a community-based project as highly participative, the students’ opportunities to shape the process through making their own decisions were rather limited and the teachers kept control over important parts of the process to themselves. While the cooperation of the schools with their respective municipalities was appreciated by most of the respondents, several barriers have been identified. Participation in the project has likely increased the teachers’ self-effectiveness, developed the students’ interpersonal competence, and improved the atmosphere at the schools involved.
Návaznosti
CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000672, interní kód MUNázev: CIVIS: zaostřeno na občanské a sociální kompetence (Akronym: CIVIS)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, CIVIS: zaostřeno na občanské a sociální kompetence, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 18:24